Monday, October 14, 2024

Creating liberating content

Pinda Laporan Audit 1MDB:...

KUALA LUMPUR: Pihak pendakwaan masih belum memfailkan petisyen rayuan berhubung keputusan mahkamah yang...

16 Universiti China Tawar...

KUALA LUMPUR - Sehingga kini sebanyak 16 universiti di China menawarkan pengajian Bahasa...

Individu ‘Curi’ Identiti, Seludup...

KISAH ini dikongsikan seorang individu bernama Patrick Sibat Sujang melalui Facebook miliknya berkisarkan...

14 Maut, 15 Cedera...

ADEN - Sekurang-kurangnya 14 maut dalam siri pengeboman semalam yang menyasarkan tentera di...

Urus Niaga Diragui, Zakaria Dapat Surat Tunjuk Sebab?

SIASATAN dalaman terhadap CEO FGV, Datuk Zakaria Arshad berhubung urus niaga mencurigakan antara Safitex dengan Delima Oil Products Sdn. Bhd. sudah pun selesai dan keputusannya satu surat tunjuk sebab akan dikeluarkan terhadapnya.

Lembaga Pengarah FGV difahamkan sudah memperakukan dapatan siasatan dalaman itu dan bersetuju mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada Zakaria untuk beliau menjawab tuduhan-tuduhan yang dikenakan terhadapnya.

Surat tunjuk sebab itu akan diberikan kepada Zakaria pada Selasa, iaitu 13 Jun ini.

Kewujudan sesuatu yang tidak kena dalam urusniaga antara Safitex dengan Delima Oil diperolehi melalui laporan tahunan audit FGV iaitu PriceWater House dan ia kemudian dilaporkan kepada Lembaga Pengarah.

Dalam dapatan itu dikatakan hutang tertunggak yang gagal dikutip oleh Delima Oil, anak syarikat FGV daripada Safitex dalam tahun kewangan 2014, 2015 dan 2016 sudah mencecah angka melebihi RM50 juta.

Dalam isu hutang tertunggak itu, bukan saja kegagalan mengutipnya yang menimbulkan masalah, malah Zakaria yang merupakan bekas Pengarah Urusan Delima Oil pernah mencadangkan agar RM50 juta itu dijadikan hutang lapuk saja oleh FGV.

Melalui dapatan firma audit PriceWater House itulah yang kemudian membawa Tan Sri Isa Samad meminta Zakaria meletakkan jawatan secara baik bagi mengelakkan nama baik FGV terus terjejas.

Bagaimanapun Zakaria menolak permintaan Isa itu dan dengan tergesa-gesa menulis surat kepada Isa dengan salinannya kepada pelbagai pihak yang lain.

Ia untuk mempertahankan dirinya, meskipun ketika itu belum lagi ada sebarang tuduhan secara rasmi ditujukan kepada beliau sendiri.

Panel siasatan dalaman oleh sebuah syarikat audit bebas dengan dibantu oleh pihak guaman yang dilantik oleh FGV hanya ditwujudkan setelah Zakaria berkeras tidak mahu meletakkan jawatannya.

Ia berdasarkan keraguan sesuatu yang tidak kena dalam laporan audit PriceWater House berhubung urus niaga Safitex dengan Delima Oil.

Sebelum ini, Isa selaku Pengerusi FGV ada memaklumkan kepada media bahawa satu surat tunjuk sebab akan dikeluarkan kepada Zakaria berhubung urus niaga Safitex dengan Delima Oil yang menyebabkan syarikat itu menanggung kerugian besar.


Kata beliau, surat tunjuk sebab itu akan dikeluarkan sebaik saja siasatan dalaman selesai menjalankan tugasnya.

Kita ikut prosedur dan Lembaga Pengarah FGV akan menentukan kedudukan Zakaria berdasarkan jawapannya dalam surat tunjuk sebab itu nanti, katanya sebagaimana dipetik pada 8 Jun lalu.

Dalam pada itu, berhubung siasatan dan pengambilan dokumen oleh SPRM di Menara Felda pada 8 Jun lalu yang mengambil masa selama kira-kira 8 jam dan melibatkan 40 anggota, sumber-sumber memberitahu serbuan hanya dilakukan di pejabat CEO saja.

Pegawai SPRM dikatakan langsung tidak naik ke tingkat di mana pejabat Pengerusi FGV terletak, walaupun ketika itu Isa dilaporkan berada di pejabatnya.

Ini bermakna, berkotak-kotak dokumen yang dirampas oleh SPRM adalah daripada pejabat Zakaria, bukan daripada pejabat Isa.

Ketika kunjungan Datuk Seri Idris Jala ke Menara Felda pada hari yang sama dengan serbuan SPRM setelah dilantik oleh Pejabat Perdana Menteri untuk menangani kemelut yang sedang berlaku dalam FGV, antara yang turut ditemuinya ialah Isa sendiri.

Dalam pertemuan itu, Isa difahamkan turut memberikan beberapa dokumen berkaitan Zakaria dan tindakan yang diambil oleh Lembaga Pengarah FGV kepada Idris untuk membantu tugas yang sedangkan dijalankannya.

Sumber itu juga memberitahu, Isa langsung tidak terganggu dengan pelbagai laporan media terhadapnya kerana tahu apa yang sedang dilakukannya dan sentiasa memberi laporan setiap perkembangan kepada “orang atasan” yang berhak tahu mengenai kemelut FGV itu. – Shahbudindotcom

Kategori