Sunday, October 27, 2024

Creating liberating content

Sidang Dewan Rakyat Ke-13...

KUALA LUMPUR - Sidang Dewan Rakyat ke-13 ditangguhkan pada tengah hari ini, menamatkan...

Kerajaan Sedang Menilai Model...

KUCHING - Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar sedang menilai beberapa model pengurusan...

KL2017: Atlet Johor Dapat...

JOHOR BAHRU – Atlet Johor yang menyumbangkan pingat kepada negara pada temasya Sukan...

Minggu Pertama Sekolah Tanpa...

PUTRAJAYA - Minggu pertama persekolahan tanpa kelas akademik diteruskan pada tahun kedua sesi...

Ambil Tindakan Tegas Terhadap Nelayan Asing

KUALA LUMPUR – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) perlu mengambil tindakan tegas terhadap nelayan asing yang cuba menangkap ikan di perairan negara.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Shahidan Kassim berkata agensi itu tidak boleh bertolak ansur dan perlu segera menahan bot nelayan asing jika didapati telah memasuki perairan negara.

“Mereka (nelayan asing) melakukan aktiviti menangkap ikan di kawasan perairan negara dan apabila pasukan penguatkuasaan tiba mereka akan potong pukat seolah-olah sedang melancong di kawasan itu.

“Jadi anggota APMM perlu iring bot-bot ini ke jeti tidak kira ada pukat atau tidak dan membuat pemeriksaan sebelum membuat tindakan selanjutnya,” katanya kepada pemberita selepas melakukan tinjauan bersama anggota Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) di Petaling Street di sini, malam ini.


Sementara itu, Shahidan berkata anggota APM akan ditempatkan di beberapa kawasan pelancongan utama di ibu kota bagi membantu pihak berkuasa seperti polis dan DBKL untuk tugas-tugas penguatkuasaan.

“Kehadiran anggota keselamatan di kawasan itu juga dapat mengurangkan risiko kejadian jenayah dan sekiranya berlaku kemalangan pula, anggota APM akan memberikan bantuan,” katanya. – BERNAMA

Kategori