Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

Undang-Undang Di Malaysia Zalim,...

KUALA LUMPUR - Angkatan Muda Keadilan (AMK) Malaysia menuduh undang-undang di Malaysia zalim...

Jatuh Eskalator: Saksi Lihat...

"SAYAƂĀ berada betul-betul di belakang family ini," tulis seorang saksi kejadian yang membabitkan kanak-kanak...

Lee Chong Wei Buru...

SEPANG - Selepas menjuarai Kejohanan Seluruh England buat kali keempat di Birmingham, kelmarin,...

Kualiti MRSM Terjaga Walau...

BANDAR SRI JEMPOL - Kualiti kecemerlangan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) tetap terjaga...

Fitnah Konon Tun Razak Exchange Merugikan

KUALA Lumpur International Financial District atau lebih dikenali dengan Tun Razak Exchange (TRX) merupakan satu bandar impian Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib yang menjadi isu hangat sejak dilancarkan pada 2012. TRX yang merangkumi kawasan seluas 28 hektar akan berfungsi sebagai hub kewangan bertaraf antarabangsa.

Namun, mengapakah TRX ini menjadi perbualan hangat dalam kalangan rakyat Malaysia? Adakah TRX satu pelaburang yang merugikan ?

Kira- kira 70 peratus daripada tanah yang ada di TRX dikomersialkan. TRX dijangkakan dapat menghasilkan pulangan sebanyak RM26 billion secara kasar selepas siap sepenuhnya. Sebanyak 250 daripada syarikat terbaik di dunia akan menempatkan pejabat di TRX, dan akan menyediakan 500,000 peluang pekerjaan. 40,000 daripadanya merupakan pekerjaan professional khusus dalam bidang kewangan.

1Malaysia Development Berhad (1MDB) diwujudkan untuk melabur dalam pembangunan TRX, yang sedang dibangunkan oleh TRX City Sdn Bhd.

Ada spekulasi mempertikai mengapa harga hartanah yang dibeli oleh 1MDB jauh lebih murah berbanding dengan harga yang dijual kepada Tabung Haji. Semasa 1MDB membeli hartanah di TRX, tanah tersebut masih belum dibangunkan, tetapi apabila Tabung Haji ingin melabur di TRX, harga hartanah telah meningkat kerana tanah tersebut telah dibangunkan oleh TRX City Sdn Bhd.

TRX City terus menarik minat deripada pelbgai pelabur dan penyewa tempatan dan antarabangsa termasuk bank- bank dan institusi kewangan utama dunia. TRX juga akan membina stesen pertukaran MRT bersepadu yang disokong oleh hubungan terus ke jalan utama seperti Terowong SMART, MEX Highway dan Jalan Tun Razak.


Selain itu, TRX juga dipercayai dapat membantu pertumbuhan sektor kewangan islam yang hanya bernilai RM21 billion pada 1985. Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib berkata TRX juga akan menjadi hub utama untuk menarik pelabur untuk menyertai pasaran kewangan islam. Seterusnya, melonjakkan sektor kewangan islam kepada RM4.2 trillion.

Jadi, siapa kata TRX tak jadi ? siapa kata TRX satu pelaburan yang merugikan ? Sudah terang lagi bersuluh bahawa TRX ini penting untuk perkembangan ekonomi negara ini. Pembangunan ini juga penting untuk menarik pelabur- pelabur tempatan dan juga antarabangsa untuk melabur di Malaysia.

Oleh:By : Mohamad Izzat Bin Zulkanain

Kategori