Sunday, October 27, 2024

Creating liberating content

RISDA Lancar Pelan Tingkat...

REMBAU - Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) melancarkan pelan Program...

“Tahun Ini, Fokus Utama...

SATU Malaysia bersimpati dengan kisah duka yang dialami penyanyi No.1 negara, Datuk Siti...

Xiaomi Redmi 2, Telefon...

Xiaomi secara rasmi telah melancarkan Xiaoi Redmi 2, telefon pintar bajet yang dilengkapi...

Program Pertanian Bandar Kini...

PUTRAJAYA - Program pertanian bandar kini dilaksanakan di Putrajaya dengan projek pertamanya menggunakan...

Liga CSL & Reformasi Bola Sepak China

CARLOS Tevez dan Didier Drogba antara pemain profesional popular bagi peminat bola sepak di seluruh dunia. Dua bintang ini bekas pemain kesebelasan utama kelab Juventus dan Chelsea.

Bintang Argentina dan Ivory Coast ini berhijrah ke Chinese Super League (CSL). Tevez dan Drogba menyertai Shanghai Shenhua.

Kelab ini telah menawarkan gaji lumayan dan yuran perpindahan yang tidak masuk akal untuk seorang pemain veteran.

Langkah dua bintang ini menjadi pelopor pada penghijrahan Oscar (Shanghai SIPG), Robinho (Guangzhou Evergrande), Gilardino (Guangzhou Evergrande) dan Pato (Tianjin Quajian).

Pelaburan ini menguntungkan pemilik kelab. Mereka mampu menarik pemain berstatus bintang ke liga CSL berdasarkan tawaran gaji yang lumayan.

Kehadiran pemain berstatus bintang ini berjaya menarik perhatian penyokong hadir ke stadium dengan kapasiti ā€œfullhouseā€ bagi setiap perlawanan.

Bilionair China membeli kelab ternama di Eropah Guochuan Lai (West Brom), Tony Xia (Aston Villa), Corson Yeung (Birmingham City), Li Ruigang (Manchester City) dan Wang Jialin (Athletico Madrid).

Ini menunjukkan China telah memulakan pelaburan besar di peringkat dunia.Ā Modus operandi digunakan di CSL sama dengan liga Eropah.

Kelab mempunyai aliran kewangan yang kukuh untuk membida pemain yang diinginkan dengan tawaran gaji yang lumayan dan wang perpindahan yang tinggi.


Apabila kelab mempunyai pemain yang hebat dan ternama, publisiti kelab akan meningkat dan lebih ramai peminat dan penonton turun ke stadium menyaksikan perlawanan. Pulangan untuk pelaburan amatlah berbaloi.

Pemilikan kelab di Eropah oleh bilionair China membuktikan negara dari Asia mampu bersaing dengan bilionair Eropah untuk memiliki kelab.

Oleh itu, kuasa pembelian oleh billionair China tidak boleh dipandang rendah lagi.Ā Dengan kehadiran pemain berstatus bintang, motivasi ā€œaverage playerā€ dapat ditingkatkan.

Perkara ini mewujudkan persaingan sihat antara pemain untuk berada dalam kesebelasan utama dan mengharumkan nama kelab.

Apabila status kelab sudah meningkat, maka rating untuk liga juga turut meningkat dan menaikkan lagi nama negara di mata dunia.

Oleh: AiAi
#laskarmalaya

Kategori