Sunday, October 27, 2024

Creating liberating content

Aduh..! Sg. Semenyih Tercemar...

KUALA LUMPUR - Sebanyak 395,217 rumah di 430 kawasan di Petaling, Hulu Langat,...

Muhyiddin Zahir Pengiktirafan Terhadap...

PUTRAJAYA - Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menzahirkan penghargaan dan pengiktirafan terhadap...

Terpaksa Pilih Kereta Lain,...

GEORGETOWN - Proton Perdana kini tidak lagi dijual dalam pasaran menyebabkan kerajaan terpaksa...

Finland Bertegas Sertai NATO...

HELSINKI : Finland akan mengemukakan permohonan untuk menyertai Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO)...

Wabak Denggi Meningkat Di Vietnam

HANOI – Pihak berkuasa tempatan di Vietnam diminta meningkatkan kempen kesedaran dan langkah pencegahan wabak denggi yang semakin menular di negara itu, lapor agensi berita Vietnam (VNA).

Perdana Menterinya Nguyen Xuan Phuc mengarahkan agensi terlibat melakukan pemeriksaan lebih kerap di lokasi berisiko tinggi serta mengenakan tindakan terhadap organisasi atau individu yang didapati gagal menghapuskan tempat pembiakan nyamuk Aedes di kawasan masing-masing.

Sejak awal tahun ini, lebih 58,000 kes demam denggi dicatatkan di seluruh negara dengan kira-kira 49,000 daripada pesakit terpaksa ditahan di wad.

Menurut laporan itu, terdapat peningkatan 11.2 peratus kes demam denggi di Vietnam berbanding tempoh yang sama tahun lepas.

Setakat ini 17 kes kematian akibat denggi dicatatkan di negara itu.


Antara kawasan panas wabak denggi di negara itu ialah bandar raya Ho Chi Minh, Hanoi, Da Nang, Quang Nam, Binh Thuan, Binh Duong, Dong Nai, An Giang, Tra Vinh, Ca Mau, Tay Ninh, Soc Trang, Tien Giang dan Nam Dinh.

Menurut laporan, Kementerian Penerangan dan Komunikasi serta agensi media di negara itu diminta menyelaras dengan Kementerian Kesihatan untuk menyalurkan maklumat terkini tentang wabak itu kepada orang awam. – BERNAMA

Kategori