Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Pengasuh Bayi Direman Tujuh...

SEREMBAN - Seorang pengasuh berumur 23 tahun direman tujuh hari bermula hari ini...

Najib Pertahan Peranan Dalam...

Kuala Lumpur : Datuk Seri Najib Razak memberitahu Mahkamah Tinggi hari ini, beliau...

Ketengahkan Isu Kerajaan DAP...

GEORGE TOWN - Semua lapisan kepimpinan UMNO Pulau Pinang diingat agar tidak terlalu...

Waspada Sindiket Kutip Derma...

SONGKHLA (THAILAND) - Masyarakat di Malaysia dinasihatkan supaya tidak mudah tertipu dengan helah...

Allahyarham Man Kadir Mengadu Sakit Dada Pagi Tadi

TEMERLOH – Pelakon Abd Kadir Abdul Manaf, 68, atau lebih dikenali sebagai Pak Jabit mengadu sakit dada kepada keluarganya pada pukul 4 pagi tadi sebelum beliau meninggal kira-kira tiga jam kemudian ketika dibawa ke Klinik Kesihatan Lanchang.

Menurut anak bongsunya Abdul Khalid Putra, 28, pada mulanya mereka sekeluarga menyangka Allahyarham diserang sakit jantung sebelum bergegas membawanya ke klinik untuk mendapatkan rawatan.

“Saya bawanya ke klinik. Mula-mula ingatkan ayah ada masalah jantung. Tapi apabila doktor periksa, doktor kata bukan masalah jantung tetapi hanya sakit angin. Ayah kemudian diberikan suntikan sebelum kami membawanya pulang ke rumah.

“Apabila sampai di rumah. Ayah sempat berborak-borak dengan mak sebelum dia kembali tidur. Kemudian masa subuh, sekali lagi ayah kejutkan mak dan apabila mak berpaling kepadanya, ayah didapati berada dalam keadaan sesak nafas,” katanya kepada pemberita.

Menurutnya, melihat keadaan itu beliau cuba memberikan bantuan awal kecemasan (CPR) dan sempat mengajarnya mengucap sebelum membawa semula bapanya ke Klinik Kesihatan Lanchang.

“Saya bawa ayah naik kereta dan di tengah jalan kami tukar menaiki ambulans. Namun ayah disahkan telah meninggal apabila tiba di klinik kesihatan,” kata Abdul Khalid Putra.

Turut berada di sisi Allahyarham ketika itu ialah isterinya Raja Maharani Raja Jaafar, 64.


Jenazah Allahyarham dibawa ke Masjid Kampung Rantau Panjang untuk disolatkan sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Rantau Panjang, Lanchang sebelum waktu zohor.

Turut menziarah jenazah beliau ialah para kru dan penerbit filem Hantu Kak Limah Balik Rumah yang turut dilakonkan Allahyarham.

Man Kadir dikenali sebagai Pak Jabit hasil lakonannya dalam filem Hantu Kak Limah Balik Rumah arahan pengarah Mamat Khalid, selain beberapa filem lain di bawah arahan Mamat Khalid seperti Man Laksa dan Zombi Kampung Pisang. – BERNAMA

Kategori