Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

PROTON Catat Rekod Jualan...

SUBANG JAYA - PROTON Holdings Bhd (PROTON) meneruskan momentum jualan bulanan tertinggi buat...

Imigresen Kedah Tahan 15...

ALOR SETAR - Imigresen Kedah menahan 15 pendatang asing tanpa izin (PATI) warga...

Video Pendek Bahasa Isyarat...

KUALA LUMPUR - Bagi memastikan orang kurang upaya (OKU) pendengaran tidak tercicir dalam...

Tikus Jilat Ayam Goreng,...

PETALING JAYA – Kementerian Kesihatan (KKM) meminta bantuan orang ramai menyalurkan maklumat berkenaan...

Hampir 50,000 Rohingya Tinggalkan Myanmar

YANGON – Lebih 27,000 umat Islam Rohingya meninggalkan Myanmar sejak beberapa minggu lalu, kata Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sementara mayat mereka yang mati lemas terus ditemui di sungai sempadan Bangladesh hari ini.

Dalam kenyataan dikeluarkan lewat semalam, PBB berkata lebih 20,000 lagi mula membanjiri sempadan Bangladesh tetapi dihalang daripada masuk negara jiran itu.

Mereka dilaporkan meninggalkan kampung-kampung yang terbakar dan daripada operasi tentera Myanmar.

Khabar angin mengatakan pembunuhan beramai-ramai dan membakar kampung secara sistematik oleh pasukan keselamatan dan juga oleh militan meningkatkan lagi ketegangan, menimbulkan kebimbangan keganasan kaum di luar kawalan tercetus.

Terdesak untuk mencari perteduhan di Bangladesh, beribu-ribu umat Islam Rohingya mengambil perahu sementara, dengan beberapa yang dibina dari tembikar, dalam usaha menyeberangi Sungai Naf yang memisahkan kedua-dua negara.

Enam belas mayat ditemui di tepi sungai Bangladesh hari ini, kata seorang pegawai sempadan, yang menganggarkan angka mencecah 39 orang setakat ini.

“Mereka terapung di sungai untuk seketika,” kata Mainuddin Khan, ketua polis di bandar sempadan Teknaf, sambil menambah kematian termasuk seorang gadis muda.

Kejadian terakhir krisis 5 tahun yang dahsyat dan berdarah bermula pada Jumaat lalu apabila anggota militan Rohingya menyerbu pos polis, membunuh 11 pegawai dan membakar kampung.

Pasukan keselamatan Myanmar melancarkan operasi “membalas” untuk menyerang pemberontak ketika penduduk kampung Rohingya menggunakan tongkat dan pisau dan menyertai tindakan itu.


Beribu-ribu masyarakat Buddha, Hindu dan kumpulan etnik tempatan yang lain juga dipindahkan – sasaran yang jelas dari militan yang bertindak di bawah panji ARSA.

Seorang wartawan AFP dalam perjalanan yang diketuai oleh kerajaan ke Maungdaw minggu ini menyaksikan asap dari beberapa kampung yang terbakar, manakala penduduk awam yang terkejut berteduh di sekolah-sekolah di bandar utama.

Tekanan antarabangsa semakin meningkat ke atas Myanmar dan pemimpin de facto Aung San Suu Kyi, yang merupakan pemenang Hadiah Keamanan Nobel.

Semalam, Amerika Syarikat mendesak tentera Myanmar untuk melindungi orang awam, sementara Yanghee Lee, pelapor khas PBB mengenai hak asasi manusia di Myanmar melahirkan kebimbangan bahawa “pelanggaran yang serius” boleh berlaku.

“Kitaran keganasan yang semakin teruk adalah kebimbangan serius dan mesti diatasi dengan segera,” katanya. – BERNAMA

Kategori