Thursday, October 24, 2024

Creating liberating content

“Perkeso Buat Keputusan Tanpa...

IPOH - Keputusan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) sebelum ini yang menetapkan syarat baharu...

YDP Agong Teras Perpaduan...

KUALA LUMPUR - Yang di-Pertuan Agong berada pada kedudukan paling tinggi dalam Perlembagaan...

60 Pelajar UniSZA Sertai...

KUALA NERUS - Seramai 60 pelajar Kor Asas Kewartawanan Universiti Sultan Zainal Abidin...

MH370: ‘Laporan Misteri’ Polis...

Polis Diraja Malaysia (PDRM) menafikan laporan media Indonesia bahawa pihaknya mempunyai pengetahuan mengenai...

Lombong Tembaga Lama Tarikan Pelancongan Baharu

MONTEVIDEO – Lombong tembaga terbiar di wilayah tenggara Maldonado menjadi daya tarikan pelancong baharu di Uruguay yang memberikan peluang kepada pelawat menyelusuri terowong sambil melihat keindahan batu-batuan luar biasa.

Kerja-kerja membaik pulih lombong dan terowong berkenaan bermula sejak 2009 oleh Pengasas Mina La Oriental Park, Lilian Ascorreta.

Menurut Ascorreta, hartanah seluas 15 hektar itu dikendalikan keluarganya semenjak penghujung abad ke-19 dan sejarah lombong berkenaan bermula pada 1754, apabila penjajah Sepanyol menemui tembaga di sebuah kawasan di sempadan wilayah Maldonado dan Lavalleja.

Selepas era pengeluaran Sepanyol, satu usaha baharu dilancarkan pada abad ke-19 oleh ahli perniagaan Argentina yang kemudian menamakan lombong itu sebagai La Oriental, kata Ascorreta.

Pada abad ke-20, ketika Uruguay berdepan era kejayaan dan kegagalan, bapa Ascorreta berusaha memulihkan lombong berkenaan serta menemukan semula stalaktit.


Pada 2006, mahkamah memutuskan keluarga Ascorreta memperoleh hak milik hartanah itu.

Sejak 2013, La Oriental telah dikunjungi penuntut universiti yang mengambil jurusan geologi dan biologi untuk mengkaji pembentukan batu yang dipercayai bermula kira-kira 1.5 bilion tahun. – BERNAMA

Kategori