Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

Felda Dekat Di Hati...

KUALA NERUS - Sebanyak enam  insentif diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak...

Penjawat Awam Terima Bantuan...

BANTUAN Khas Aidilfitri 2020 bernilai RM500 akan dibayar kepada penjawat awam pada 20...

CEO Rayani Air Janji...

KUALA LUMPUR - Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Rayani Air Ravi Alagendrran membidas kakitangan...

500 Unit Rumah Teres...

TUARAN - Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan dan kerajaan negeri Sabah...

Permohonan Eksport Durian Segar Dijangka Selesai

BENTONG – Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani menjangkakan proses permohonan untuk mengeskport durian segar berkulit ke China selesai dalam tempoh setahun.

Menterinya Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata pihaknya tidak mahu permohonan itu mengambil masa yang lama seperti kebenaran akses pasaran buah nangka yang mengambil masa 12 tahun untuk diperoleh.

Ini kerana, katanya durian Malaysia khususnya Musang King mempunyai permintaan yang amat memberangsangkan daripada penduduk China berdasarkan sambutan pada Festival Durian Malaysia di Nanning awal bulan ini.

“Buat masa ini, kita mendapat kebenaran untuk mengeksport durian separa proses seperti pes, isi durian dan produk-produk yang berasaskan durian seperti kopi, teh dan kuih bulan, namun buah durian segar menimbulkan kebimbangan di pihak sana,” katanya.

Ahmad Shabery berkata demikian pada sidang media selepas menghadiri Festival Pelancongan Kebudayaan Durian Antarabangsa Malaysia 2017 di sini hari ini yang turut dihadiri Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai yang juga Anggota Parlimen Bentong.

Beliau menjelaskan antara kebimbangan China dalam pengeksportan buah durian segar ialah tahap kawalan keselamatan makanan memandangkan sifat durian Malaysia yang gugur sendiri berbanding durian di negara lain yang dipetik.

“Kerisauan mereka ialah buah itu menyentuh tanah dan mungkin terkena makhluk perosak atau sebagainya… sedangkan durian yang luruh itu lebih bagus dan lebih harum aromanya dan membezakannya daripada durian negara lain.


“Ini antara perkara yang perlu dibaiki sebelum kebenaran pasaran diperoleh… kita harap permohonan ini boleh dipercepatkan dengan bantuan pihak kedutaan termasuk kedutaan kita di sana,” katanya.

Ahmad Shabery menambah pengusaha durian juga boleh memainkan peranan seperti yang dilakukan oleh sesetengah pekebun di Raub dan Bentong yang menggunakan jaring atau mengikat durian bagi mengelakkan buah itu terkena tanah.

Walaupun perkara itu kelihatan rumit dan menambah modal, pengusaha durian seharusnya melihat pada aspek buah berkenaan lebih mudah untuk menembusi pasaran antarabangsa, katanya.

“Kita juga tidak boleh melihat kawalan atau prosedur ketat yang ditetapkan oleh China sebagai perkara yang meresahkan kita kerana ia sebenarnya memudahkan kita untuk menembusi pasaran negara lain, jika prosedur operasi standard itu boleh dipatuhi,” katanya.

Ahmad Shabery juga menyifatkan sekarang adalah masa terbaik untuk menanam durian kerana nilai raja buah itu dijangka terus meningkat dan ia memerlukan tempoh sehingga lima tahun untuk mengeluarkan hasil. – BERNAMA

Kategori