Thursday, October 24, 2024

Creating liberating content

Dialek Inggeris Zahid Pada...

KUALA LUMPUR - Mesej disampaikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad...

Pengapit Pengantin Diraba Tetamu...

JIJIK. Seorang gadis mengalami pengalaman yang menakutkan apabila dia diraba oleh sekumpulan lelaki...

Tahap Salah laku Pelajar...

SIK - Tahap salah laku pelajar sekolah rendah dan menengah di Kedah masih...

Pencuri Lembu Bersenjata Cili...

GOMBAK - Guna serbuk cili dicampur serbuk kari ikan sebagai senjata untuk serang...

Penerima Bantuan Krismas Kongsi Kegembiraan

MELAKA – Kerajaan Negeri memperuntukan sebanyak RM60,000 bagi membantu 300 orang yang kurang berkemampuan di negeri ini bagi membuat persiapan sempena sambutan Hari Krismas pada Isnin depan.

Ketua Menteri Datuk Seri Idris Haron berkata kerajaan negeri melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) memperuntukkan sebanyak RM60,000 untuk disalurkan kepada golongan kurang berkemampuan sempena sambutan Krismas tahun ini.

“Ini merupakan komitmen berterusan daripada kerajaan negeri dalam menjaga kebajikan masyarakat berbilang kaum di negeri itu.

“Setiap kali menjelang musim perayaan utama di negara ini, kita tidak akan melepaskan peluang untuk menyambutnya dengan penuh kemesraan dan semangat muhibah,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Penyampaian Sumbangan Hari Natal 2017 yang berlangsung di Seri Bendahara, Ayer Keroh.

Seorang daripada penerima bantuan tersebut, Ama Vellahani, 83, yang kelihatan uzur dan menghidap ketumbuhan dalam perut berkata beliau menghargai bantuan yang diterima memandangkan dirinya kini tidak lagi berkeupayaan untuk melakukan sebarang pekerjaan.

“Sumbangan ini amat bermakna kerana saya kini tinggal berseorangan selepas suami meninggal dunia dan meneruskan kelangsungan hidup dengan elaun bulanan sebanyak RM300 daripada JKM,” katanya yang menetap di Seri Pengkalan, Alor Gajah.


Sementara itu, Yes Francis, 78, berkata bantuan yang diterima itu sedikit sebanyak dapat membantu meringankan bebannya yang hanya bergantung kepada pencen bulanan bagi persiapan perayaan.

“Terima kasih kepada kerajaan kerana prihatin terhadap nasib golongan yang kurang berkemampuan seperti kami.

“Ini menunjukkan sikap pimpinan kerajaan sedia ada mampu menyelami perasaan dan kehidupan setiap rakyat yang dalam kesusahan dan kurang bernasib baik,” kata bapa kepada enam orang anak yang tinggal di Batang Tiga, Klebang. – BERNAMA

Kategori