Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Wanita Cipta Alat Pembesar...

Tokyo – Seorang wanita Jepun yang dikenali sebagai "Boob Goddess" berharap dapat menghasilkan...

Semua Ahli Parlimen PH...

PETALING JAYA : Pakatan Harapan (PH) memberi komitmen penuh bahawa kesemua ahli Parlimen...

Felcra Mahu Eksport Minyak...

IPOH – Felcra Berhad (Felcra) merancang untuk mengadakan kerjasama dengan ​​​​​​beberapa syarikat antarabangsa...

Mesyuarat MT Malam Ini...

KUALA LUMPUR - Mesyuarat Majlis Tertinggi UMMNO pada malam ini hanya akan...

Banjir Di Pekan: Biro Ekonomi UMNO Bantu Penternak

PEKAN – Kesukaran yang dihadapi 40 penternak lembu dan kambing di Parlimen Pekan pada musim banjir ini mendapat perhatian pihak Biro Ekonomi UMNO Bahagian Pekan apabila tampil memberikan sumbangan bagi meringankan beban mereka.

Biro berkenaan yang diterajui oleh Naib Ketua Bahagian UMNO Pekan Datuk Seri Zamri Ramli itu menyerahkan 80 kampit pelet makanan ternakan sebagai bekalan makanan untuk kira-kira 450 ekor ternakan yang terlibat banjir.

Wakilnya, Abdul Aziz Abdullah berkata, penyerahan bantuan itu dilakukan pada tahun ini ekoran bencana banjir telah melanda beberapa kawasan di sekitar daerah Pekan sejak hampir dua minggu lalu.

“Pihak kami menerima laporan dan membuat pemantauan berkenaan nasib penternak yang berhadapan musibah banjir dan ada ternakan yang mati akibat terkepung (air banjir) dan tiada bekalan makanan.

Kita faham kesukaran serta kerugian yang dialami dan bantuan ini adalah usaha kami untuk meringankan beban penternak sekali gus memastikan ternakan mereka dapat terus hidup dan sihat,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui Bernama pada majlis penyerahan bantuan makanan untuk ternakan di Kampung Sungai Ganchong di sini hari ini yang turut dihadiri oleh Pengarah Jabatan Veterinar Pahang Dr Noraihan Mohd Yasin@Muhammad.


Sementara itu penternak yang ditemui Mohd Safri Mohd Sidek, 52, berkata beliau mengalami kerugian RM50,000 apabila 43 ekor lembu ternakannya mati akibat banjir pada tahun ini.

“Kebanyakan lembu saya mati akibat lemas dan kekurangan makanan apabila ladang ternakan terkepung air banjir yang naik dengan cepat. Kawasan itu tiada sumber makanan (rumput) yang dapat menampung keperluan kesemua lembu.

Bantuan makanan ternakan yang dihulurkan ini amat dihargai kerana ia meringankan beban kami selaku penternak yang hanya mampu menyelamat ternakan yang terdaya sahaja apatah lagi rumah sendiri pun dinaiki air,” katanya.

Pihaknya juga amat menghargai bantuan daripada Jabatan Veterinar mengalihkan ternakan ke tempat yang selamat dan berharap agar banjir surut dan mereka dapat menjalani kehidupan seperti biasa, katanya. – BERNAMA

Kategori