Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

825 Pelajar Sekolah Direkod...

KAJANG - Seramai 825 daripada 23,583 pelajar sekolah menengah di seluruh negara yang...

Negara Lokasi Jho Low...

KUALA LUMPUR - Usaha membawa pulang Low Taek Jho atau Jho Low dari...

Peguam Kongsi Kisah Cucu...

IBU merupakan insan yang cukup sempurna dan istimewa bagi seorang anak. Dia yang...

Video: Bila KFC Tersilap...

PELANGGAN sebuah premis KFC di luar negara terpinga-pinga apabila kaca TV di restoran...

Suu Kyi ‘Tiada Kepemimpinan Moral’ – Diplomat AS

YANGON – Diplomat Amerika Syarikat (AS), Bill Richardson semalam meletak jawatan daripada panel diwujudkan pemimpin de facto Myanmar, Aung San Suu Kyi berhubung isu Rohingya.

Richardson juga menyelar pemegang anugerah Nobel Keamanan itu sebagai ‘tiada kepemimpinan moral’ dalam menangani krisis pelarian Rohingya.

Dalam kenyataannya, bekas gabenor AS yang juga penyokong Suu Kyi secara terbuka berkata, dia tidak dapat berkhidmat dalam jawatankuasa itu yang cuma bertujuan memberi gambaran indah di sebalik realiti krisis itu.

Puluhan ribu Rohingya meninggalkan kampung halaman mereka di negeri Rakhine di Myanmar susulan operasi tentera di wilayah berkenaan.

“Lembaga itu nampaknya sekadar skuad penyokong polisi kerajaan tanpa bertindak mencadangkan perubahan dasar sepatutnya yang diperlukan untuk memastikan keamanan, kestabilan serta pembangunan di Rakhine.

“Saya terkejut dengan penghinaan terhadap media, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), kumpulan hak asasi manusia serta masyarakat antarabangsa selain bimbang dengan ketidakjujuran dalam semua perbincangan membabitkan kewarganegaraan Rohingya,” katanya.


Richardson turut menyelar Suu Kyi yang marah dengan gesaannya untuk pembebasan dua wartawan agensi berita Reuters, Wa Lone, 31, dan Kyaw Soe Oo, 27.

Kedua-dua mereka ditahan ketika melaporkan krisis Rohingya dan kini berdepan hukuman penjara 14 tahun.

Pengunduran Richardson juga berlaku beberapa hari selepas Myanmar dan Bangladesh gagal memulakan proses penghantaran pulang Rohingya pada 23 Januari lalu seperti dijadualkan. – AFP/myMetro Online

Kategori