Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

Tok Mat Nafi Kata...

PETALING JAYA: Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan menafikan laporan mengatakan beliau percaya bekas...

KLIA Antara 9 Lapangan...

KUALA LUMPUR - Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) menjadi lapangan terbang kesembilan...

Kerajaan Berhasrat Menjadi Negara...

KUALA LUMPUR : Kerajaan berhasrat menjadikan negara sebagai hab umrah serantau dalam usaha...

‘Awek Cun’ Cuba Seludup...

SEORANG wanita berparas cantik dan bertudung ditahan di sebuah pusat pemeriksaan sebuah lapangan...

Warga Sri Lanka Dipenjara Sehari, Denda RM10,000

KUANTAN – Seorang bekas penjaga stor warga Sri Lanka dihukum penjara sehari dan denda RM10,000 selepas mengaku salah memberi suapan kepada anggota polis, bulan lalu.

Hakim Mahkamah Sesyen Dazuki Ali juga memerintahkan Ummaheswaran Umaprasanth, 22, yang merupakan bekas pekerja syarikat tekstil di ibu kota dipenjarakan enam bulan jika gagal menjelaskan denda itu.

Tertuduh didakwa memberi suapan wang tunai RM150 kepada anggota polis Koperal Md Nor Azman Hujut di hadapan Kompleks Mahkamah Bentong dekat sini, pada 3 pagi, 22 Dis lalu.

Suapan itu didakwa sebagai dorongan kepada anggota polis yang bertugas di Ibu Pejabat Polis Daerah Bentong itu untuk tidak mengambil tindakan ke atasnya yang melakukan kesalahan memandu tanpa lesen yang sah.

Pendakwaan dilakukan mengikut Seksyen 17(b) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang boleh dihukum bawah Seksyen 24 akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda hingga lima kali nilai suapan atau RM10,000 yang mana lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

Tertuduh yang masih bujang itu merayu supaya mahkamah menjatuhkan hukuman paling ringan ke atasnya kerana dirinya tidak lagi bekerja sejak ditangkap, tetapi masih menanggung keluarga di negara asal.


“Saya berjanji tidak akan mengulangi kesalahan ini kerana saya tidak tahu undang-undang Malaysia. Saya mohon maaf,” katanya dalam Bahasa Tamil yang diterjemahkan jurubahasa mahkamah.

Pegawai Pendakwa SPRM Kamariah Seman memohon supaya mahkamah menjatuhkan hukuman setimpal ke atas tertuduh dan wang rasuah yang terlibat dilucut hak milik kepada kerajaan Malaysia melalui SPRM.

Dazuki membenarkan permohonan itu. – BERNAMA

Kategori