Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Bayaran Ansuran Peralatan Rumah...

KUALA LUMPUR - Bayaran ansuran bulanan pembelian barangan dan peralatan rumah yang dibeli...

Adinda Sultan Terengganu Mangkat

KUALA TERENGGANU: Adinda kepada Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin, Tengku Norhana Sultan...

Sanggup Tatu Jersi Baju...

MINAT yang mendalam terhadap pasukan bola sepaknya telah mendorong seorang lelaki untuk mencacah...

Penipu Ini Dijatuhi Hukuman...

BANGKOK - Mahkamah Thailand menjatuhkan hukuman penjara selama 13,275 tahun kepada seorang lelaki...

20 Tukun Tiruan Dilabuh Di Perairan Kuantan

PEKAN – Dua puluh tukun tiruan baharu jenis kuboid akan dilabuhkan di perairan Balok, Kuantan pada tahun ini, kata Pengarah Perikanan Pahang Azahari Othman.

Beliau berkata tukun tiruan konkrit menelan kos keseluruhan RM300,000 itu yang akan dilabuhkan jabatan berkenaan merupakan kesinambungan usaha dalam menyediakan habitat baru kepada hidupan marin.

Beliau berkata jabatan itu dapat kembali menghasilkan tukun tiruan untuk dilabuhkan di laut melalui peruntukan yang disalurkan kementerian bagi merancakkan lagi usaha memelihara sumber akuatik di negara ini.

“Usaha (labuh tukun) ini merupakan satu ‘jawapan’ terhadap aduan nelayan berhubung masalah pencerobohan bot nelayan asing di kawasan perairan negara…tempat nelayan tempatan mencari rezeki.

“Mereka menggunakan pukat ganding bagi mengaut hasil laut sehingga menyebabkan habitat seperti anak-anak ikan serta karang turut tercabut dan diangkat bersama pukat gergasi mereka,” katanya selepas Program Jalinan Mesra Perdana Nelayan dan Penternak Akuakultur di Pejabat Perikanan Daerah Pekan hari ini.

Majlis dirasmikan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Pertanian dan Industri Asas Tani Pahang Datuk Seri Shafik Fauzan Sharif.

Pada majlis itu, 200 nelayan dari kawasan Pekan, Kuantan dan Rompin menerima bantuan berbentuk alat pemadam api, lampu suluh serta jaket keselamatan.


Mengulas lanjut, Azahari berkata pemantauan dilakukan terhadap tukun-tukun yang dilabuhkan pada 2007 itu mendapati beberapa organisma hidup menumpang di tukun turuan tersebut.

“Ikan juga bertelur dan hidup tertumpu di kawasan tukun yang dilabuhkan antaranya ikan kerapu, merah, jenahak dan selar kuning.

“Ia menjadi antara titik tumpu nelayan mencari rezeki selain kaki pancing yang datang memancing di kawasan berkenaan,” katanya.

Beliau berkata kawasan tukun juga akan memulihkan dan melindungi habitat marin yang musnah akibat aktiviti perikanan dan bencana alam. – BERNAMA

Kategori