Sunday, October 27, 2024

Creating liberating content

Bekas Jeneral Dipenjara Pada...

SANTIAGO - Keluarga bekas jeneral tentera Chile menyifatkan tindakan mahkamah negara itu dipenuhi...

“Tiada Sebab PAS Keluar...

KUALA LUMPUR - "Tidak ada sebab kenapa PAS perlu keluar daripada kerajaan di...

Mohd Sharim Janji Beri...

AHLI Dewan Undangan Negeri (ADUN) Chini, Mohd Sharim Md Zin yang memenangi Pilihan...

Amalan Pertanian Baik Tingkat...

PUTRAJAYA - Ladang penghasilan makanan di negara ini perlu mempraktikkan amalan pertanian baik,...

Usahawan Hadapi Kekurangan Pekerja Asing Dari India

KUALA LUMPUR – Persatuan Usahawan dan Perniagaan India Malaysia hari ini, mendesak kerajaan membantu menyelesaikan masalah kekurangan pekerja asing dari India yang telah berlarutan sejak tiga tahun lepas.

Naib Presiden MIC Senator Datuk T. Mohan berkata rungutan itu disuarakan antaranya oleh pengusaha yang terlibat dengan sektor restoran, tekstil, barangan kemas, bahan lusuh serta pertanian.

Beliau berkata pelbagai usaha telah dijalankan untuk menarik minat pekerja tempatan termasuk menyediakan kursus dan menawarkan upah lumayan namun masih tidak mendapat sambutan.

Lebih menyedihkan lagi, katanya, terdapat pengusaha terpaksa menutup perniagaan mereka kerana kekurangan pekerja.

“Kami akan hantar memorandum berhubung isu ini kepada perdana menteri pada minggu depan dan berharap kerajaan dapat membantu menyelesaikan masalah tersebut secepat mungkin,” katanya selepas menghadiri taklimat hala tuju usahawan India Malaysia dan masalah kekurangan pekerja asing.

Mohan berkata antara kekangan yang terpaksa dihadapi pengusaha India adalah keengganan pekerja tempatan bekerja lebih masa, suasana kerja yang tidak kondusif selain kurang kemahiran.


Bagi sektor tekstil misalnya, kemahiran mengenai kualiti kain pastinya lebih memihak kepada pekerja asing dari India kerana negara itu merupakan antara pengeluar utama produk tersebut.

“Sektor loading dan unloading pula tiada pekerja tempatan yang minat bekerja termasuk juga dalam industri besi buruk,” katanya.

Mohan berkata, kira-kira 40,000 pekerja asing dari India diperlukan untuk tempoh 10 tahun akan datang bagi membolehkan pengusaha meneruskan perniagaan. – BERNAMA

Kategori