Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

VIDEO LAWAK: Bila Amoi...

Hanya memaparkan gelagat seorang lelaki sedang mencuci rambut di sebuah salon, anda pasti akan...

Dua Lelaki Rusia Usung...

PENUMPANG tren di Rusia dikejutkan dengan kelibat dua lelaki yang memasuki tren tersebut...

Panas.. Bapa Emma Maembong...

TERLAJAK perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya..Gara-gara difitnah dan dikeji, bapa Emma Maembong,...

Eira Syazira Kini Hamil...

TAHNIAH diucapkan kepada pelakon Eira Syazira yang kini sah hamil anak kedua. Berita gembira...

Nelayan 75-80 Tahun Kini Boleh Diinsurankan

SEBUYAU – Keprihatinan kerajaan Barisan Nasional (BN) kepada rakyat sekali lagi terserlah apabila warga emas golongan nelayan berusia 75 hingga 80 tahun kini boleh diinsurankan.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata keputusan itu dibuat bagi memastikan kebajikan keluarga nelayan tersebut terjamin jika berlaku kejadian tidak diingini ketika menangkap ikan.

“Golongan tersebut sebelum ini tidak diinsurankan. Keputusan ini akan memberi manfaat kepada 1,400 nelayan seluruh negara.

“Jumlah premium adalah RM221,150 dengan bayaran yang dikenakan hanya RM150 bagi tempoh satu tahun,” katanya sambil menambah bayaran boleh dibuat melalui pemotongan elaun sara hidup yang diterima.

Beliau ditemui pada Majlis Ramah Tamah Mesra Pemimpin Bersama Masyarakat Nelayan Sebuyau di Dewan Pembangunan Sebuyau di sini hari ini.

Turut hadir Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rohani Abdul Karim yang juga penyandang kerusi Parlimen Batang Lupar.

Pada majlis itu Ahmad Shabery bersama Rohani telah menyampaikan Elaun Sara Hidup Nelayan (ESHN) berjumlah RM1.8 juta kepada 731 penerima dan Elaun Sara Hidup Nelayan Darat RM204,000 kepada 85 penerima di kawasan Parlimen Batang Lupar bagi 2018.


Selain itu, seramai enam penerima bantuan persekolahan dan Sumbangan Tabung Bantuan Nelayan, Anak-anak Nelayan PNK Sebuyau dan seramai empat orang penerima Skim Bantuan Bencana dan Kebajikan Nelayan LKIM turut menerima bantuan pada majlis tersebut.

Sementara itu, pada majlis sama Ahmad Shabery turut mengumumkan pembinaan Jeti Konkrit Pendaratan Ikan di Kampung Maludam dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) Beting Maro bernilai RM500,000.

Beliau berkata pembinaan jeti itu akan memanfaatkan 300 nelayan di kawasan tersebut.

“Jeti ini akan memudahkan nelayan mendaratkan hasil tangkapan dan mengurangkan ‘post harvest losses’ (kerugian), selain menampung sebahagian keperluan untuk tambatan bot kepada nelayan tempatan dan ruang pemprosesan udang merah,” katanya. – BERNAMA

Kategori