Sunday, October 27, 2024

Creating liberating content

Kerajaan Komited Pastikan GST...

PETALING JAYA - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata walaupun Cukai Barang dan...

PRU14: Muka Baharu Dominasi...

SHAH ALAM – Lebih dua pertiga daripada calon Barisan Nasional (BN) Selangor terdiri...

Pelajar Harus Ada Pemikiran...

ARAU - Pelajar harus dilatih membina pemikiran bertaraf dunia yang berupaya melonjakkan kecemerlangan...

Belia Perlu Rebut Peluang,...

TAWAU - Golongan belia dinasihat merebut peluang disediakan kerajaan dan mengurangkan sikap merungut...

SPR Harus Lebih Agresif Kekang Berita Palsu

KUALA LUMPUR – Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) perlu lebih agresif dalam usaha menyekat penyebaran berita palsu berkaitan badan bebas itu yang dikhuatiri boleh menjejas kepercayaan rakyat menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Bekas Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata ini bagi memastikan kredibiliti organisasi berkenaan terus terpelihara dalam mengendalikan proses pilihan raya di negara ini.

Beliau menyifatkan SPR pada ketika ini hangat dikaitkan dengan pelbagai berita palsu disebar pihak bertanggungjawab yang pastinya mempunyai agenda tertentu dan situasi itu pastinya perlu dielakkan serta dibanteras.

“Berita palsu ini perlu dikekang, ketika ini banyak berita yang tidak diketahui kesahihannya dan ini merupakan satu cabaran kepada SPR untuk mengatasinya,” katanya kepada Bernama ketika menjadi tetamu program Nine11 terbitan Bernama News Channel di sini, hari ini.

Berpengalaman terlibat dalam empat PRU pada 1999, 2004, 2008 dan 2013 serta 42 pilihan raya kecil, Wan Ahmad berkata antara langkah yang harus dilakukan SPR ialah turun padang bertemu pengundi.

“Antara berita palsu yang tersebar seperti kononnya banyak kelompongan untuk parti bertanding melakukan penipuan dalam proses PRU ini, justeru SPR perlu memberi penjelasan secara ‘face to face’ kepada pengundi mengenai hakikat sebenarnya.

“Hakikatnya SPR memiliki sistem pengurusan pilihan raya yang sahih dan berpaksikan undang-undang sehingga tiada ruang untuk sebarang penyelewengan,” tambahnya.


Bagi PRU14, SPR telah menetapkan hari pengundian pada 9 Mei, manakala tarikh penamaan calon pada 28 April dan tarikh pengundian awal ialah 5 Mei.

Mengulas mengenai rungutan sesetengah pihak mengenai kesesuaian pemilihan tarikh hari mengundi pada hari Rabu, Wan Ahmad yang pernah mewakili SPR menjadi pemerhati PRU di 19 buah negara berkata ia bukanlah satu masalah kerana beberapa PRU sebelum ini juga diadakan pada hari bekerja.

“Biarpun hari pengundian pada hari biasa, sejarah membuktikan peratusan keluar mengundi boleh dikatakan hampir sama seperti dilakukan pada hujung minggu iaitu purata 70 peratus, kecuali pada PRU13 kita merekodkan 84 peratus keluar mengundi.

“Jangan jadikan ia alasan untuk tidak menunaikan tanggungjawab kita tambahan lagi tarikh berkenaan sudah pun diumumkan sebagai hari kelepasan am,” katanya. – BERNAMA

Kategori