Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Skim Ujrah PTPTN Menjimatkan...

KUALA LUMPUR - Skim Pinjaman Ujrah Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), yang...

Ayam Panggang RM16.90 Jer...

KUALA LUMPUR - Kedai Ayamas akan melancarkan jualan ayam panggang hanya pada harga...

Tahan Pati Mengemis Di...

TUJUH pendatang asing tanpa izin (Pati) yang meminta sedekah di beberapa lokasi bazar...

Pendaki Solo Sasar Tawan...

KUALA LUMPUR - Mendaki dengan kecerunan hingga 85 darjah dan suhu serendah -30...

Terus Beriltizam Jenama Alhijrah Bertaraf Global

TAHUN ini genap 55 tahun tahun sejarah industri televisyen bertapak di negara ini. Kini selepas melalui pelbagai era, industri penyiaran mutakhir berada di jajaran saingan perniagaan yang kompleks.

Kesan pengiklanan turut menerima cabaran sengit berikutan migrasi pengiklanan dan kemerosotan jumlah tontonan sejajar dendan kewujudan kandungan alternatif di platform digital.

Sejak sedekad lalu, migrasi pengiklanan dan peralihan tabiat tontonan di platform alternatif memberikan cabaran kritikal pada semua operator 23 saluran kandungan di negara ini.

Ia termasuk stesen kandungan Islam pertama di negara ini, TV Alhijrah.

Justeru, apabila memulakan tugas pada hari pertama 1 April 2016, langkah pertama yang difokuskan Ketua Pegawai Eskekutifnya, ialah memastikan TV Alhijrah kekal relevan, kompetitif dan berdaya komersil.

Datuk Izelan Basar, dengan pembabitan hampir tiga dekad dalam industri penyiaran serta pengalaman bertugas di industri penyiaran Indonesia, Singapura dan Arab Saudi, bertekad memacu TV Alhijrah untuk berada dalam senarai utama saluran pilihan umat Islam.

Hari ini genap dua tahun, Izelan mengetuai jentera operasi stesen yang kini bakal meraikan ulang tahun ke lapan siarannya Oktober ini.

Usaha Izelan menampakkan hasil yang pantas apabika TV Alhijrah dijulang sebagai Stesen Islam Terbaik Asia pada Anugerah Jenama Halal Asia 2017.

“TV Alhijrah takkan pernah berhenti untuk terus melangkah ke platform global,” katanya.


Misi TVAH selaku stesen yang memartabatkan kandungan penyiaran Islam untuk mendidik minda dan jiwa penonton setia.

Antara usaha adalah jalinan bersama stesen antarabangsa antaranya Darshana TV India, Al Quds TV Lubnan, Ubud TV, TV Bahrain dan ITV South Africa. Terkini TVAH melebarkan sayap ke beberapa buah negara lagi antaranya Nadhatul Ulamak iaitu salah satu Pertubuhan Terbesar Indonesia dan Khazakhfan TV .

Kejayaan bubur lambuk Go Global kini dikembangkan lagi kepada 14 negara seluruh dunia antaranya Jepun, Morocco, Korea, Mekah, Dubai, Abu Dhabi selain negara yang dikekalkan.

Paling menarik salah seorang wakil TV Alhijrah telah diberi kepercayaan untuk merasai pengalaman menaiki jet pejuang USS Theodore Roosevelt.

Insya-Allah banyak lagi perancangan untuk memartabatkan Islam sebagai dakwah seluruh dunia. Syabas CEO TVAH!

Selamat meraikan ulang tahun kedua bersama Jenama TV Islam Terbaik Asia. TV Alhijrah. – MYNEWSHUB.CC

Kategori