Thursday, October 24, 2024

Creating liberating content

Guru Kaunseling Dipenjara 7...

KUALA LUMPUR - Seorang guru kaunseling hanya mampu menitiskan air mata di kandang...

Kes Adib: Polis Guna...

KUALA LUMPUR - Polis akan menggunakan mesin poligraf terhadap tujuh saksi utama yang...

Rakyat Dilarang Kritik Kerajaan...

KUALA LUMPUR - Gerakan pentaksub Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menggelarkan diri mereka...

19 Warga China Ditahan...

SHAH ALAM - Seramai 19 warga China ditahan kerana dipercayai terlibat dengan aktiviti...

Tiga Lagi Negeri Bubar DUN Serentak Hari Ini

KUALA LUMPUR – Tiga lagi negeri – Kelantan, Pahang dan Kedah hari ini membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) masing-masing serentak menyusuli pembubaran Parlimen ke-13.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam mengumumkan pembubaran Parlimen berkuat kuasa hari ini bagi memberi laluan kepada PRU14, berbeza dengan kelaziman pengumuman dan pembubaran dibuat pada hari yang sama.

Pengumuman Najib itu diikuti oleh pengumuman sama oleh lima negeri semalam iaitu Sabah, Perlis, Melaka, Johor dan Negeri Sembilan, dan tambahan tiga lagi negeri sehingga 6 petang tadi.

Pembubaran DUN KELANTAN diumumkan hari ini oleh Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob setelah diperkenankan oleh Pemangku Raja Kelantan, Dr Tengku Muhammad Faiz Petra selepas Ahmad menghadap baginda di ibu negara malam tadi.

Bagi PAHANG pula, Pemangku Raja Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah telah memberi perkenan untuk membubarkan DUN setelah Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob menghadap baginda pada pukul 12.30 tengah hari di Istana Abu Bakar di Pekan.

Untuk KEDAH, Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Bashah telah menghadap Sultan Kedah, Sultan Sallehuddin Ibni Almarhum Sultan Badlishah di Istana Darul Aman di sini dan telah diberi perkenan untuk membubarkan DUN hari ini.


Sementara itu, Ketua Menteri PULAU PINANG, Lim Guan Eng akan bertemu dengan Yang Dipertua Negeri Tun Abdul Rahman Abbas, Isnin (9 April) ini untuk mendapatkan persetujuan pembubaran DUN negeri itu.

Bagi SELANGOR, satu istiadat pembubaran DUN akan diadakan di Istana Alam Shah, Klang pada Isnin pukul 10.30 pagi, setelah mendapat perkenan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Pembubaran DUN PERAK pula akan diadakan dalam satu majlis di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar pada 10 pagi Isnin ini. Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah telah berkenan berangkat ke majlis menzahirkan pengumuman pembubaran DUN itu.

Bagi TERENGGANU, Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Razif Abd Rahman dijadual menghadap Sultan Mizan Zainal Abidin pada pagi Rabu (11 April) di Istana Syarqiyyah di Kuala Terengganu untuk mendapat perkenan baginda bagi DUN dibubarkan. – BERNAMA

Kategori