Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Polis Nafi Laporan Kononnya...

KUALA LUMPUR - Polis hari ini menafikan laporan kononnya mayat Anthony Kevin Morais...

Pendekatan Politik Perlu Ubah...

KUALA LUMPUR - Arena politik tanah air perlu bersedia untuk mencari pendekatan baharu...

Majlis Baby Shower Linda...

BEKAS anggota kumpulan Elite, Linda Rafar baru-baru ini mengadakan majlis baby shower bagi...

FDA AS Lulus Remdesivir...

WASHINGTON - Pentadbiran Makanan dan Ubat-Ubatan (FDA) Amerika Syarikat pada Khamis meluluskan Remdesivir...

5,000 Pindah Bimbang Empangan Pecah

BOGOTA – Colombia mengarahkan hampir 5,000 penduduk di sepanjang sungai Cauca di utara negara itu berpindah, selepas masalah pembinaan di sebuah empangan hidroelektrik mencetuskan kebimbangan banjir besar.

Hujan lebat meningkatkan paras air di Cauca yang memenuhi simpanan air Empangan Ituango di wilayah Antioquia iaitu projek empangan hidroelektrik terbesar negara itu.

Masalah kaedah pemasangan simen dan terowong di empangan itu menyebabkan pihak berkuasa empangan dalam keadaan amat berjaga-jaga.

“Kami sedang bekerjasama dengan semua agensi untuk situasi terburuk, iaitu jika empangan ini pecah. Ia dijangka menyebabkan banjir besar di beberapa kawasan sungai di kawasan rendah.

“Ia situasi yang membawa bencana,” kata ketua syarikat utiliti Empresas Publicas de Medellin yang memiliki empangan itu.


Empangan itu masih belum menjana tenaga elektrik dan pembinaannya memakan kos hampir AS$4 bilion (RM15.89 bilion) serta mempunyai menghasilkan 17 peratus bekalan elektrik keseluruhan Colombia.

Sejumlah 4,986 penduduk di kawasan sungai lebih rendah dipindahkan dari zon cenderung banjir, menurut kenyataan agensi bencana negara itu. – Metro Online

Kategori