Thursday, October 24, 2024

Creating liberating content

Tadika Semai Semangat Patriotik...

KUANTAN - Pepatah ‘melentur buluh biarlah dari rebungnya’ menjadi pendorong kepada tenaga pendidik...

‘Siapa’ Sebenarnya Yang Menaikkan...

SELEPAS diumumkan penyelarasan semula beberapa kadar bayaran tol semalam, media sosial telah dijadikan...

ERL Gantung Sementara Perkhidmatan...

KUALA LUMPUR - Express Rail Link Sdn Bhd (ERL), pengendali perkhidmatan kereta api...

Mayat Wanita Tanpa Kepala...

Mayat seorang wanita tanpa kepala dijumpai terapung pada jarak sembilan batu nautika barat...

Tarikan Festival Ukiran Pasir Dunia Kini Di Taiwan!!

DI pantai timur laut antara Yanliao dan Fulong terletaknya Pantai Fulong yang membentang sepanjang tiga kilometer dan dipenuhi dengan pasir berwarna keemasan yang sangat unik.

Tekstur pasirnya lembut, putih dan halus. Apabila dicampur air teksturnya akan bertukar menjadi sangat elastik dan mudah melekat; ideal untuk membentuk seni ukiran pasir.

Oleh itu, tidak hairanlah mengapa Persatuan Ukiran Pasir Dunia memperakui Pantai Fulong sebagai lokasi paling sesuai untuk melakukan aktiviti seni tersebut di Taiwan.

Selain pertandingan, pengunjung juga dapat menikmati festival ukiran pasir dan aktiviti sukan air seperti belayar dan berkanu turut diadakan di Pantai Fulong.

Festival Ukiran Pasir Pantai Fulong dijadualkan berlangsung dari 21 April sehingga 15 Julai 2018, dibuka kepada orang ramai dari pukul 8 pagi hingga 6 petang.

Bagi mempromosikan seni ukiran pasir di Taiwan, pada tahun 2008 lalu, Festival Ukiran Pasir Antarabangsa Fulong telah diadakan buat julung kalinya dan menyaksikan pertambuhan pengunjung dari tahun ke tahun.

Bagi acara tahun ini, festival tersebut akan diadakan bersama-sama Fulon Hotels milik Lih Pao Group.

Dengan usahasama ini, kerajaan Taiwan berharap untuk menerapkan semangat daripada sektor swasta supaya festival itu akan jadi lebih meriah berbanding tahun-tahun sebelum ini.

Antara ukiran pasir yang dibentuk oleh pakar dan dipamerkan di Festival Ukiran Pasir Fulong.

Masa Pembukaan

Tempoh acara: 21 April (Sabtu) ~ 15 Julai (Ahad), 2018

Masa operasi: Setiap hari dari 08:30 pagi ~ 06:00 petang

Tentang Festival

Tema tahun ini adalah A Remarkable Journey into Golden Sands – Let’s Find Love and Courage Together!’. Biro Pelancongan telah memilih enam buah Negara, 10 pulau dan beberapa kawasan pantai di Taiwan untuk menggerakkan aktiviti promosi pelancongan. Festival ini amat interaktif, kreatif dan sungguh menyeronokkan. Semua pengunjung dari seluruh dunia dijemput hadir ke Pantai Keemasan Fulong untuk menikmati kecantikan seni ukiran pasir bersama-sama.

Info tiket

Laman web: http://events.necoast-nsa.gov.tw/sandart18/en/index.html


Pintu gerbang utama ke Festival Ukiran Pasir Antarabangsa Fulong.

Yehliu Geopark

Kawasan tanjung di Yehliu Geopark adalah kira-kira 1.7 km, manakala jarak yang diukur dari Hentian Yehliu di Lebuhraya Jijin hingga akhir tanjung tersebut adalah kira-kira 2.4km. Landskap berbatu-batan Yehliu Geopark adalah salah satu keajaiban yang paling dikenali di dunia.

Bebatuan tersebut secara perlahan termakan usia dan terkikis oleh angin, ombak, dan faktor lain yang menjadikannya tampak lebih indah.

Salah satu ikon yang berada di tempat ini adalah kepala ratu atau yang disebut the Queens Head. Bukan sahaja batu berbentuk kepala ratu yang dapat anda temukan di tempat ini, malah bentuk lain seperti batu lilin,sepatu pari-pari, batu halia, batu gajah, batu aiskrim dan batu ciuman juga boleh didapati di sini! Namun bentuk batu tersebut sebenarnya akan terlihat mengikut sudut pandangan pengunjung. Oleh itu, tajamkan penglihatan dan imaginasi anda!

“Queen’s Head” merupakan ikon utama yang menarik pengunjung seluruh dunia ke Yehliu Geopark. Dikatakan landskap ini terbentuk secara semulajadi melalui hakisan air laut dan udara pantainya.

Yehliu Geopark boleh dibahagikan kepada tiga kawasan. Kawasan pertama mengandungi batu cendawan dan batu halia. Anda boleh mempelajari proses pembentukan batu cendawan serta menyaksikan penampilan batu halia, belahan, lubang dan lapisan hakisan lebur. Selain itu, batu lilin yang terkenal dan batu ais krim juga boleh ditemui di kawasan ini.

Kawasan kedua adalah sama dengan kawasan pertama, di mana batu cendawan dan batu halia menjadi tumpuan utama, hanya kurang bilangannya. Anda boleh melihat Ketua Permaisuri, Batu Kepala Naga, dan lain-lain. Oleh kerana kawasan itu berhampiran pantai, batu-batu yang berkembang menjadi empat jenis pembentukan yang berbeza iaitu batu gajah, kasut dongeng, batu bumi dan batu kacang.

Kawasan ketiga adalah platform berbentuk gelombang yang terletak di seberang Yehliu. Kawasan ini lebih sempit daripada kawasan kedua; satu sisi platform bersebelahan dengan tebing yang curam sementara di bawah sisi lain adalah sudut pemandangan tebing tinggi. Beberapa batu berbagai bentuk unik dan saiz yang mengagumkan terhasil akibat hakisan laut dapat dilihat di kawasan ini, termasuk bukit-bukit curam, batu mutiara dan Rock Bird Marine. Ketiga-tiga kawasan ini juga termasuk rizab ekologi utama Yehliu Geopark selain lanskap yang lain.

Yehliu Geopark terkenal dengan lanskap hakisan lautnya. Oleh kerana kebanyakan tempatnya sangat dekat dengan laut, pelancong dinasihatkan untuk mematuhi peraturan pemandu pelancong bagi mengelakkan kemungkinan bahaya atau kerosakan kepada sumber semula jadi. Selamat datang ke Yehliu Geopark dan kami berharap anda mempunyai hari yang baik.

Masa Pembukaan

Masa operasi: Setiap hari dari 08:30 pagi ~ 05:00 petang

Info Tiket

Laman web: http://www.ylgeopark.org.tw/ENG/info/YlIntroduction_en.aspx

Kategori