Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

MH370: Thailand Minta Pakar...

BANGKOK - Pihak berkuasa di daerah Pak Phanang di selatan Thailand akan membawa...

Lelaki Mengaku Salah Liwat...

MERSING - Seorang penjaga kolam udang mengaku bersalah di Mahkamah Sesyen hari ini...

Kawal Kemasukan Pembangkang Ke...

IPOH - Parti Amanah Negara (PAN) Perak mengingatkan Pakatan Harapan (PH) negeri supaya...

Bomba Bidas Kenyataan Biadab...

PUTRAJAYA - Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) membidas kenyataan biadab seorang wanita...

Misi Selamat 12 Pemain Cilik Di Gua Temui Jalan Sukar

MAE SAI – Cuaca buruk termasuk hujan lebat menyukarkan misi menyelamat 12 pemain bola sepak kanak-kanak dan jurulatih mereka yang terperangkap di dalam sebuah gua di utara Thailand.

Pasukan terdiri daripada pemain berusia antara 11 dan 16 tahun itu terperangkap di dalam gua Tham Luang sejak lewat Sabtu lalu apabila pintu masuk utama ke gua berkenaan tertutup oleh runtuhan tanah akibat hujan lebat.

Ratusan anggota penyelamat bertungkus lumus memasang pam air tekanan tinggi bagi mengurangkan air dari dalam gua, namun usaha itu menemui kegagalan apabila hujan lebat berterusan melanda wilayah Chiang Rai, berhampiran sempadan Myanmar dan Laos.

Setiausahaa Wilayah, Khanchit Chomphudaeng yang bertanggungjawab mengendalikan misi menyelamat itu berkata, paras air yang semakin naik ialah penghalang utama misi berkenaan,

Menurut beliau, 1,000 penduduk telah digerakkan bagi membantu misi termasuk pasukan udara, darat dan penyelam malah pihak tentera turut menggunakan khidmat pasukan tindakan khas.


Komando Tentera Laut Thailand dalam satu kenyataan di laman Facebook mereka berkata, paras air meningkat sebanyak 15 sentimeter dan satu pertiga bahagian gua itu yang dipercayai sepanjang beberapa kilometer telah dibanjiri air.

Anggota tentera juga dilihat membawa getah paip besar ke dalam gua hari ini untuk menjalankan kerja-kerja mengeringkan kawasan sekitar. – AFP/BH ONLINE

Kategori