Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

TERKINI!! Pesawat AirAsia X...

Sebuah pesawat AirAsia X dikesan melakukan penerbangan pusingan selama lebih 4 jam di...

KPT Peruntuk RM339.5 Juta...

KUALA LUMPUR : Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) telah memperuntukkan RM339,516,500 bagi tujuan pembangunan...

Pukul Kekasih, Bekas Vokalis...

KUALA LUMPUR - Seorang bekas vokalis utama kumpulan Hyper Act, Kecik diperintah oleh...

“Peguam Itu Burung Hering,...

SELAMA ini, orang ramai memandang mulia kerjaya peguam sebagai pekerjaan yang membela nasib...

Operasi Tagih Simpati Seawal Jam 10 Pagi

KUALA LUMPUR – Membawa bersama anak masih kecil semata-mata mahu meraih belas ihsan orang ramai.

Itu taktik digunakan segelintir pengemis dipercayai warga asing ketika meminta sedekah di Jalan Tunku Abdul Rahman (TAR) dan Pasar Seni, di sini.

Malah, mereka juga kerap berpindah lokasi bagi mengelak ditahan pihak berkuasa.

Apa yang menghairankan jumlah peminta sedekah di kedua-dua lokasi berkenaan meningkat secara mendadak menjelang Aidilfitri hingga mengganggu orang ramai yang mahu membeli-belah.

Tinjauan Harian Metro di kedua-dua lokasi berkenaan, kelmarin mendapati peminta sedekah berkenaan memulakan operasi mereka seawal jam 10 pagi.

Mereka juga sanggup duduk di tengah-tengah laluan pejalan kaki dan terdedah kepada terik matahari bagi tempoh lama semata-mata mahu menarik perhatian sedangkan perbuatan itu mengganggu orang ramai mahu membeli-belah.

Peniaga mengusahakan kedai menjual pakaian wanita di Jalan TAR sejak lima tahun lalu yang hanya mahu dikenali sebagai Hartini, 30, berkata, kehadiran peminta sedekah di lokasi itu setiap kali menjelang Aidilfitri bukan perkara asing.


“Mereka macam dapat hidu kehadiran pihak berkuasa kerana akan beredar lebih awal jika ada operasi dijalankan,” katanya.

Mengulas perkara itu, Ketua Bahagian Penguatkuasaan Jabatan Kebajikan Masyarakat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, R Kantheswarry berkata, pihaknya mengenal pasti 36 kawasan panas menjadi tumpuan peminta sedekah di sekitar ibu kota.

“Bagi mengatasi masalah peminta sedekah, kami melakukan operasi dari semasa ke semasa termasuk dengan kerjasama pihak berkuasa tempatan, polis dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan.

“Kami harap kerjasama orang ramai jangan layan permintaan peminta sedekah atau mereka terus melakukan perkara sama bagi mendapatkan wang,” katanya. – myMetro Online

Kategori