Thursday, October 24, 2024

Creating liberating content

Chong Wei Ucap Tahniah...

KUALA LUMPUR - Lagenda badminton negara Datuk Lee Chong Wei pada Isnin mengucapkan...

Jenazah Warden Tahfiz Dikebumikan...

SUNGKAI - Hujan sejak tengah hari bagaikan mengiringi suasana pilu yang menyelubungi pengkebumian...

Kem Cerdik Cukai Tingkat...

Kem Cerdik Cukai yang mula diperkenalkan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM)...

Hijab Wanita Logo UMNO...

MERIAH... Ternyata setiap tahun peniaga pasti tidak sabar menanti peluang buka gerai ketika...

Sarawak Peruntukkan RM150 Juta Atasi Masalah Air

SADONG JAYA – Kerajaan negeri memperuntukkan sejumlah RM150 juta untuk mengatasi masalah air di empat daerah yang terjejas di Sadong Jaya, kata Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg.

Beliau berkata empat daerah yang terjejas itu meliputi kawasan Sadong Jaya, Simunjan, Asajaya dan Sebuyau sehinggalah ke Sebangan.

“Masalah air ini berpunca daripada kebocoran paip bawah tanah yang telah berusia lebih 40 tahun dan satu pendekatan yang baharu perlu diambil agar pemasalahan ini dapat diselesaikan secepat mungkin dalam jangka masa pendek dan panjang.

“Apa yang telah kita (kerajaan negeri) putuskan hari ini ialah kita akan membina saluran paip baharu menggunakan beberapa kaedah agar masalah paip bawah tanah bocor tidak akan berulang lagi di masa akan datang,“ katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri taklimat bersama Pengarah Jabatan Bekalan Air Luar Bandar (JBALB) Sarawak bersempena dengan Majlis Tinjauan Mesra Ketua Menteri Sarawak ke Sadong Jaya di sini hari ini.

Hadir sama, Pengarah JBALB Sarawak, Ir. Daniel Wong dan Menteri Kemudahan Awam, Datuk Seri Stephen Rundi Utom.


Abang Johari berkata, satu pasukan komuniti khas akan dibentuk untuk memantau projek pembangunan serta baik pulih saluran paip itu kelak.

“Saya minta pihak berkenaan untuk membangunkannya dalam tempoh 18 bulan. Antara kaedah yang akan digunakan adalah saluran paip yang melintasi jambatan Batang Sadong dan paip tinggi mengikut jalan agar kebocoran di masa akan datang dapat dilihat dengan nyata.

“Projek ini akan dibayai menggunakan dana negeri tanpa bantuan persekutuan dan dipantau sepenuhnya oleh JBALB negeri,” katanya. – BERNAMA

Kategori