Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

Bayi Terperangkap Dalam Kereta

GUA MUSANG - Seorang bayi lelaki berusia 10 bulan terperangkap di dalam kereta...

Piala AFC: JDT Kecundang...

KUALA LUMPUR - Pasukan Johor Darul Ta'zim (JDT) gagal mengekalkan rentak kemenangan dalam...

Potong Markah Merokok Di...

SEREMBAN - Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan mencadangkan agar penerima...

2 Lagi Unit PPDA...

SHAH ALAM - Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor akan mewujudkan dua...

Penguatkuasaan Perkhidmatan Kosmetik, Estetik Ditingkatkan

PUTRAJAYA – Kementerian Kesihatan sedang meningkatkan penguatkuasaan terhadap perkhidmatan terapi estetik dan kosmetik bagi menangani penawaran khidmat kecantikan yang melanggar undang-undang, kata Menterinya Dr Dzulkefly Ahmad.

Beliau berkata mana-mana pusat yang menawarkan perkhidmatan pengamal perubatan tidak bertauliah akan diambil tindakan di bawah Akta Kemudahan dan Perkhidmatan Jagaan Kesihatan Swasta 1998 [Akta 586].

“Penguatkuasaan dan pemantauan adalah yang sangat penting. Setiap kali aduan dibuat, kami ambil perhatian dan terus berikan kepada pihak yang bertanggungjawab untuk tindakan susulan.

“Anda bertanggungjawab untuk ambil tahu ke mana anda pergi. Jangan bila sudah cacat atau berlaku apa-apa kemudaratan, baru mahu salahkan pihak lain,” katanya pada sidang media selepas perhimpunan bulanan kementeriannya di sini hari ini.

Dr Dzulkefly berkata demikian ketika diminta mengulas laporan berhubung pengalaman seorang wartawan yang tersalah suntik lima kali ketika cuba mendapatkan suntikan pemutihan di sebuah kondominium di ibu negara.

Laporan itu turut mendakwa prosedur itu dikendalikan oleh seorang gadis yang mendakwa pernah menjadi jururawat di sebuah hospital di Jalan Tun Razak dengan caj RM200.


Dalam pada itu, Dr Dzulkefly berkata tiada keperluan buat masa ini untuk meminda mana-mana akta atau peruntukan kerana ia sememangnya sudah lengkap bagi mengekang ‘pakar kecantikan palsu’.

“Daripada sudut akta dan peruntukan, semua sudah cantik dan lengkap, saya sendiri tengok dalam amalan (akta) itu.

“Apa yang paling penting sekarang ini adalah tindakan penguatkuasaan dan pemantauan supaya mesej yang kuat dapat dihantar semua yang menyalahgunakan amalan itu,” katanya. — BERNAMA

Kategori