Sunday, October 27, 2024

Creating liberating content

Indonesia Julung Kali Menang...

JAKARTA - Peserta dari Indonesia, Maria Harfanti berjaya mengharumkan nama negara Asia tenggara...

Anak Lelaki Saya Meminati...

MADRID - Anak lelaki Cristiano Ronaldo, Cris junior adalah peminat Lionel Messi, kata...

Bekas Speaker Indonesia Jual...

JAKARTA - Bekas speaker Dewan Perwakilan Rakyat (DPR) Indonesia, Setya Novanto dilaporkan terpaksa...

Kapal Persiaran Terbesar Di...

WASHINGTON : Kapal persiaran terbesar di dunia, Icon of the Seas milik Royal...

9 Maut, Ribuan Terkandas Taufan Jebi

TOKYO – Angka korban taufan Jebi meningkat 9 orang dengan ribuan lagi terkandas di lapangan terbang utama akibat kerosakan yang disebabkan oleh bencana itu.

Jebi yang mula membadai pantai barat Jepun sekitar tengah hari semalam membawa bersama angin dengan kelajuan maksimum 216 kilometer sejam dan hujan lebat.

Taufan kuat itu bukan saja menerbangkan bumbung, menumbangkan pokok dan trak malah turut menghanyutkan sebuah kapal tangki seberat 2,591 tan yang sedang berlabuh di Teluk Osaka sebelum menghentam jambatan yang menghubungkan Lapangan Terbang Antarabangsa Kansai.

Kerosakan pada jambatan berkenaan mengakibatkan lapangan terbang yang dibina di sebuah pulau buatan itu terputus hubungan dengan tanah besar. Kira-kira 3,000 orang terperangkap di situ sejak semalam, kata pegawai kementerian pengangkutan kepada AFP


Penyiar rasmi, NHK berkata angka korban kini meningkat sembilan orang dengan agensi berita Jiji melaporkan lima daripadanya terbunuh di daerah Osaka. Beratus-ratus lagi penduduk mengalami kecederaan akibat terkena serpihan objek yang terbang,” kata media.

Sehingga pagi ini, nasihat untuk berpindah dikeluarkan kepada lebih 1.2 juta penduduk, manakala hampir 30,000 lagi penduduk di kawasan yang lebih serius diarahkan berpindah, kata Agensi Pengurusan Kebakaran dan Bencana Jepun. – AFP

Kategori