Thursday, October 24, 2024

Creating liberating content

Timbalan Ketua Wanita PKR...

KUALA LUMPUR - Timbalan Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR), Haniza Mohamed Talha...

67 Penagih, Pengedar Dadah...

TELUK INTAN - Polis menahan 67 penagih dadah, termasuk enam suspek yang dipercayai...

Maharaja Akihito Akhiri Pemerintahan...

TOKYO – Maharaja Akihito akan menyerahkan takhta kepada anak sulungnya, Putera Naruhito, sekali...

KKM Sahkan 2 Korban...

PUTRAJAYA - Kementerian Kesihatan mengesahkan satu lagi kematian akibat koronavirus baharu (Covid-19) menjadikan...

Turki Tolak Tekanan Tutup Pangkalan Tentera di Qatar

TURKI menolak tekanan daripada Arab Saudi dan sekutu supaya Ankara menutup pangkalan tenteranya di Qatar, negara sekutu rapatnya di Teluk Parsi.

Turki dan Qatar kini sedang mengalami krisis dalam hubungan dengan blok Arab Saudi dan Emiriyah Arab Bersatu (UAE), dan diburukkan lagi oleh pembunuhan wartawan Jamal Khashoggi di Istanbul.

Turki menyifatkan tuntutan supaya menutup pangkalan yang baru ditubuhkan itu sebagai “tidak realistik.”

Menteri Luar Turki Mevlut Cavusoglu berkata kehadiran tentera Turki di Teluk tidak mempunyai kaitan dengan krisis yang sedang berlaku, lapor AFP.

“Kami menganggap tuntutan (menutup pangkalan tentera Turki) itu sebagai tidak realistik dan tidak relevan,” Cavusoglu dilapor berkata oleh akhbar al-Watan di Qatar.

Turki dan Qatar menandatangani perjanjian pertahanan pada 2014, “lama sebelum krisis sekarang ini tercetus,” tambah Cavusoglu, sambil menggesa agar krisis diplomatik yang sedang berlaku diselesaikan segera.


Bagaimanapun, keputusan menghantar tentera dan aset ke pangkalan di Qatar itu diluluskan dengan segera oleh Ankara sejurus tercetus krisis antara Saudi dan UAE dengan Qatar pada 2017.

Dianggarkan 3,000 orang anggota tentera ditempatkan di pangkalan itu, yang mempunyai kapasiti untuk 5,000 anggota tentera.

Arab Saudi, UAE, Bahrain dan Mesir menggesa agar pangkalan Tariq bin Ziyad di Doha, ibu negara Qatar ditutup sebagai satu syarat memulihkan hubungan dengan Qatar dan menamatkan sekatan ke atas negara kecil itu. – Agensi

Kategori