Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

Lelaki Pecah Rumah Ketika...

BUKIT MERTAJAM - Polis menahan seorang lelaki yang dipercayai terlibat dalam sekurang-kurangnya enam kes pecah rumah di...

Bumbung Terbang: Murid Menangis,...

KUALA LUMPUR - Murid-murid Sekolah Kebangsaan (SK) Danau Kota 1 menangis ketakutan apabila...

Polis Siasat Kes Kematian...

IPOH - Polis awal pagi ini mengumumkan ia mengklasifikasikan semula siasatan kes kematian...

Pencuri Bateri Kereta ‘Mengganas’...

PUCHONG - Kira-kira 1,000 penduduk Taman Mawar di Taman Kinrara 5, di sini,...

Firma Media Rusia Saman Facebook Sekat Akaun

LOS ANGELES – Syarikat Rusia yang akauntannya didakwa pendakwa raya persekutuan kerana cubaan campur tangan dalam pilihan raya Amerika Syarikat menyaman Facebook Inc semalam, mendakwa ia adalah media sah dan akaun media sosialnya perlu dikembalikan.

Agensi Berita Persekutuan LLC, dikenali sebagai FAN, dan pemegang saham tunggalnya, Evgeniy Zubarev, memfailkan saman di Daerah California Utara, menuntut ganti rugi dan injuksi menghalang Facebook daripada menyekat akauannya.

Facebook menyekat akaun FAN pada April lalu ketika melancarkan gerakan membuang laman yang ada kaitan dengan Agensi Penyelidikan Internet beribu pejabat di St Petersburg, yang didakwa Pendakwa Khas, Robert Mueller, awal tahun ini kerana membanjiri media sosial dengan maklumat palsu dalam usaha menyemai perselisihan menjelang pilihan raya presiden AS pada 2016.

Facebook tidak memberi reaksi kepada permintaan mendapatkan ulasan.

FAN dan Zubarev berkata, akaun mereka disekat secara tidak adil dalam operasi Facebook yang membuang lebih 270 akaun dan laman berbahasa Russia, menurut kertas aduan.


“FAN adalah agensi berita bebas, asli dan sah yang menyiarkan laporan yang relevan dan berkaitan umum,” kata syarikat itu dalam saman.

FAN mengaku sebelum ini berkongsi bangunan sama dengan Agensi Penyelidikan Internet dan berkata ia menggajikan Elena Alekseevna Khusyaynova, wanita Russia yang didakwa bulan lalu kerana cuba campur tangan pada pilihan raya Kongres bulan lalu, sebagai ketua akauntan sejak Ogos 2016.

Namun plaintif berkata, peranan Khusyaynova terhad kepada pemantauan akaun harian syarikat itu dan bukan pegawai syarikat dan tidak terbabit dalam penerbitan berita. — Reuters/BH ONLINE

Kategori