Thursday, October 24, 2024

Creating liberating content

Broker Jualan Kenderaan Dibebas...

PUTRAJAYA - Seorang broker jualan kenderaan bergelar Datuk, yang ditahan reman Suruhanjaya Pencegahan...

DBKL Batal Tambak Tanah...

KUALA LUMPUR - DewanĀ BandarayaĀ Kuala Lumpur (DBKL) membatalkan dan menarik balik surat kelulusan projek...

Krisis Rusia-Ukraine: Akses Internet...

LEBIH banyak terminal perkhidmatan jalur lebar menggunakan satelit Starlink akan dihantar ke Ukraine...

Pembunuhan Ahli Pembangkang Russia...

MOSCOW - Pembunuhan ahli politik pembangkang Russia, Boris Nemtsov dirancang dengan rapi, demikian...

Perak Cadang Caj Pemaju Gagal Bina Rumah Kos Rendah

IPOH – Pemaju perumahan di Perak yang tidak membina rumah kos sederhana rendah atau rumah kos rendah mungkin perlu membayar nilai tertentu atau caj kepada Lembaga Perumahan dan Hartanah Perak (LPHP) sebagai subsidi untuk skim perumahan kos rendah.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerajaan Tempatan, Pengangkutan Awam, Hal Ehwal Bukan Islam dan Kampung Baharu Negeri Paul Yong Choo Kiong berkata cadangan itu masih di peringkat perbincangan dan dijangka diumumkan dalam tempoh terdekat.

Katanya kerajaan negeri juga sedang berusaha mempelbagaikan pilihan kepada para pemaju yang tidak mampu menyiapkan komposisi projek berasaskan harga sedia ada bagi merancakkan lagi pertumbuhan sektor hartanah di Perak.

“Pemaju perlu menyiapkan 20 peratus rumah mampu milik, 20 peratus rumah kos sederhana dan 10 peratus rumah kos rendah daripada keseluruhan projek perumahan yang mereka bangunkan,” katanya dalam ucapan perasmian Pameran Hartanah MyRumah 2018 anjuran The New Straits Times Press (Malaysia) Berhad di sini hari ini.

Sementara itu, Yong berkata peningkatan harga rumah yang mendadak berbanding kadar pertumbuhan pendapatan isi rumah mendatar sejak kebelakangn ini menghalang kemampuan rakyat untuk memiliki kediaman sendiri.


Beliau berkata kerajaan negeri sedar akan permasalahan itu dan sedang memperincikan kaedah paling sesuai bagi mengurangkan harga rumah di Perak

“Antara cadangan yang dikemukakan termasuk mengurangkan kadar cukai dan caj pembangunan yang dikenakan oleh kerajaan negeri kepada pihak pemaju perumahan,” katanya.

Pameran tiga hari yang bermula hari ini meneruskan siri penjelajahannya yang menawarkan pelbagai projek perumahan baharu dengan keluasan yang lebih besar dan harga yang lebih berpatutan. – BERNAMA

Kategori