Sunday, October 27, 2024

Creating liberating content

4 Lelaki Menyamar Pegawai...

PUTRAJAYA - Empat individu yang masing-masing menyamar sebagai pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah...

Polis Buru Pemandu Treler...

SEREMBAN - Polis sedang mengesan seorang lelaki dipercayai pemandu lori treler, susulan kemalangan...

Semua Parti Perlu Akur...

JOHOR BAHRU - Semua parti politik yang akan bertanding dalam Pilihan Raya Negeri...

Tahan Sakit Lebih Dua...

JOHOR BAHRU - Seorang kanak-kanak lelaki berusia lapan tahun terpaksa menahan kesakitan lebih...

Kerajaan Negeri Main Peranan Maju Tanah Terbiar

KUALA LUMPUR – Kementerian Pertanian dan Indusri Asas Tani sedia bekerjasama dengan mana-mana kerajaan negeri untuk membangunkan semula tanah pertanian terbiar, kata Timbalan Menteri berkenaan, Sim Tze Tzin.

Beliau berkata tanah pertanian terbiar perlu diusahakan memandangkan sektor pertanian memberi peluang penjanaan ekonomi yang tinggi kepada rakyat termasuk melalui peluang yang diberi kepada usahawan muda.

“Kami mahu kerajaan negeri tumpukan kepada pertanian…kerana potensi tanah untuk pertanian ini cukup luas dan menguntungkan,” katanya pada sesi soal jawab lisan di Dewan Negara hari ini.

Beliau menjawab soalan tambahan Senator Dr Zaiedi Suhaili yang ingin tahu sama ada kerajaan ada menyediakan tanah untuk diusahakan usahawan muda.

Menjawab soalan asal Senator Datuk Ng Chiang Chin mengenai bilangan usahawan muda yang berdaftar menerusi program Kelab Usahawan Siswazah Tani (MyAgrosis), Sim berkata sejak diperkenalkan pada 2011, program itu melahirkan 952 usahawan muda di seluruh institusi pengajian tinggi (IPT) sehingga Oktober tahun ini.


“Secara keseluruhannya, peruntukan RM4.5 juta telah disalurkan kepada 39 kelab MyAgrosis di bawah bimbingan pelbagai agensi kementerian bagi membiayai modul projek usahawan yang dijalankan oleh anggota kelab berjumlah 42,554 orang,” katanya. – BERNAMA

Kategori