Thursday, October 24, 2024

Creating liberating content

3 Sekolah Rendah Di...

MIRI - Seramai 330 murid dari tiga sekolah rendah di Sarawak tidak dapat...

JKNJ Nafi Kes Koronavirus...

KUALA LUMPUR - Jabatan Kesihatan Negeri Johor (JKNJ) menafikan mengenai kenyataan dan video...

Adam Levine Kongsi Gambar...

SETELAH hampir seminggu bergelar bapa, vokalis kumpulan Maroon 5, Adam Levine akhirnya sudi...

Hattan Pengetua, Faizal Ismail...

PETALING JAYA - Konsert minggu pertama Akademi Fantasia 2014 (AF2014) membuat kejutan apabila...

PH Bakal Naik Tarif Air Di Seluruh Negara

TEKAN… Kerajaan Pakatan Harapan (PH) jelas tidak fikir kebajikan rakyat setelah berkuasa waima belum cukup genap setahun, apabila terus tindas dengan pelbagai kenaikan kos tertentu.

Terbaharu kadar tarif air diumum kemungkinan besar bakal dinaikkan secara berperingkat sepanjang tahun ini konon selaras dengan usaha kerajaan PH untuk struktur semula industri perkhidmatan bekalan air di negara ini.

Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli, Dr. A. Xavier Jayakumar berkata kenaikan tarif sumber asli itu perlu dilaksana bagi jaga kepentingan pengguna untuk dapat air berkualiti serta jamin industri tersebut dari sudut perkhidmatan.

“Namun, saya boleh kata kenaikan ini tidak akan beban rakyat dan kami akan runding dengan semua (kerajaan) negeri,” katanya semasa jadi tetamu bagi program Ruang Bicara terbitan Bernama News Channel, malam tadi.

Beliau berkata kementeriannya bersama-sama Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) sedang berunding dengan beberapa kerajaan negeri untuk dapatkan persetujuan semua pihak sebelum kadar baharu dilaksanakan.


“Kita telah mengemukakan business plan kepada mereka (kerajaan negeri). Sekarang kerajaan negeri berbincang antara mereka… ada tanda-tanda menunjukkan mereka (kerajaan negeri) setuju untuk naikkan tarif air,” katanya.

Kenaikan kadar tarif air masih belum ditetapkan kerana setiap negeri ada kadar tarif berbeza, kata Xavier. Apa yang pasti, pengumuman terbaharu ini jelas bukannya berita gembira buat rakyat marhaen. – Agensi/Mynewshub.TV

Kategori