Tuesday, September 17, 2024

Creating liberating content

Pertimbang Lulus Pinjaman Lebih...

KUALA LUMPUR - Mah Sing Group Bhd memohon kerajaan mempertimbangkan beberapa inisiatif termasuk...

Gol Alli Tewaskan Real...

KEJUTAN buat Tottenham apabila menewaskan Real Madrid dalam perlawanan peringkat Kumpulan H Liga...

Annuar Musa Ketua Penerangan...

KUALA LUMPUR - Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Jumaat mengumumkan...

Doktor, Jururawat Melecur Dibakar...

GEORGE TOWN - Lima termasuk seorang doktor dan tiga jururawat di sebuah hospital...

Kampung Terpencil Didiami Lebih 350 Patung Manusia

PULAU SHIKOKU – Sebuah perkampungan terpencil di pulau ini dipenuhi lebih 350 patung manusia bagi menggantikan penduduk kampung yang sudah meninggal dunia atau berpindah ke tempat lain.

Idea membuat anak patung itu timbul apabila Tskukimi Ayana, 67, kembali ke rumahnya di perkampungan Nagoro 16 tahun lalu dan mendapati kampung itu hampir kosong. Apabila bapanya meninggal dunia, dia membuat keputusan untuk menghasilkan patung mirip mendiang bapanya.

“Apabila saya hasilkan patung-patung orang yang sudah meninggal dunia, saya akan teringat kembali saat mereka masih hidup dan sihat. Patung-patung ini umpama anak saya,” katanya.

Patung yang diperbuat daripada barangan terbuang seperti jerami, kain dan pakaian lama diletakkan di dalam kelas-kelas sebuah sekolah yang ditinggalkan, perhentian bas, di sebatang sungai dalam keadaan memancing dan sebagainya.


Patung-patung itu juga telah menjadi tarikan pelancong, menarik pelawat dari seluruh Jepun ke perkampungan terpencil tersebut, malah mendapat perhatian pengarah dokumentari, Fritz Schumann pada 2014. – Agensi

Kategori