Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

Ringgit Jatuh Sebab Menteri...

KUALA LUMPUR - Notis cukai pendapatan yang terlalu banyak dihantar kepada orang ramai...

Bas Terbabas Langgar 3...

KUALA LUMPUR - Laluan di sekitar Jalan Raja Chulan di sini sesak teruk...

Filipina Siasat Ahli Politik...

MANILA – Pihak ber­kuasa Filipina semalam menyiasat pembunuhan nekad seorang timbalan datuk bandar...

Norkhiriah Dedah Nama Sering...

TERDAHULU pelakon berbakat besar, Nam Ron meluahkan rasa kesal apabila namanya ditolak oleh...

Kontraktor China Dapat Tanah Sekitar Stesen ECRL?

BEKAS Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak mengajukan dua soalan berkaitan dengan penyambungan semula projek Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) kepada kerajaan Pakatan Harapan.

Bekas perdana menteri itu mahu tahu:

1) Adakah syarikat China yang dianugerahkan projek ECRL itu mendapat pengecualian cukai SST seperti yang diberi oleh kerajaan PH kepada syarikat yang membina landasan berkembar Gemas ke Johor Baharu pada suku ke-4 tahun lepas?

2) Adakah ianya benar bahawa ada perjanjian sampingan (side agreement) dengan syarikat China seperti didakwa dalam dokumen-dokumen dikatakan terbongkar yang telah tular sejak beberapa hari dahulu di mana syarikat China itu juga diberikan tanah yang luasnya beribu-ribu ekar untuk membangunkan projek-projek di sekitar stesen-stesen ECRL?

Dalam satu catatan di Facebook, Najib “berterima kasih” kepada kerajaan PH kerana membuktikan kos projek ECRL bukan serendah RM29 bilion – angka yang sebelum ini disebutkan Tony Pua dari DAP, Sarawak Report dan media antarabangsa.

Beliau juga meminta orang ramai supaya menilai kewajaran keputusan pentadbirannya untuk mempercepatkan pembinaan ECRL.

“Adakah rakyat mahu ECRL hanya siap pada 2034 ataupun pada 2022 seperti apa yang diputuskan BN?


“Adakah adil untuk negeri-negeri pantai timur menunggu hingga 18 tahun lagi untuk menikmati pembangunan dan limpahan ekonomi seumpama ini?

“Berapakah jumlah peluang pekerjaan, nilai Keluaran Dalam Negeri Kasar dan impak limpahan ekonomi yang akan terlepas dalam tempoh itu?” katanya.

Beliau percaya mempercepatkan projek itu akan matlamat merapatkan perkembangan ekonomi antara pantai timur dan pantai barat Semenanjung boleh dicapai secepat mungkin.

Minggu lepas, kerajaan mengumumkan projek ECRL akan diteruskan, dengan kos pembinaan Fasa 1 dan Fasa 2 sebanyak RM44 bilion berbanding RM65.5 bilion sebelum ini. – FMT

Kategori