Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Tasik Di India Dikeringkan...

NEW DELHI - Pihak berkuasa mengepam keluar air dari sebuah tasik di selatan...

Henti Bazir Wang Untuk...

GEORGE TOWN – Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa orang ramai menghentikan perbuatan...

Pembangkang Cap Ayam

Pengarah Komunikasi Pemuda Parti Amanah Negara (PAN) melabelkan kerajaan sedia ada sebagai kerajaan...

Katil ICU COVID-19 Cecah...

KUALA LUMPUR - Peningkatan kes COVID-19 secara mendadak mutakhir ini memberi tekanan hebat...

Daftar Pemilih Dengan Berswafoto Bersama Kad Pengenalan

PUTRAJAYA – Urusan pendaftaran pemilih dan permohonan tukar bahagian pilihan raya bagi pemilih yang menukar alamat bermastautin dalam kad pengenalan masing-masing kini boleh dilakukan secara dalam talian dengan hanya menyertakan gambar pemohon berswafoto dengan kad pengenalan.

Apa yang perlu dilakukan ialah pemohon hanya perlu ke laman sesawang mysprdaftar.spr.gov.my dan mengisi semua butir-butir pengenalan diri termasuk nombor telefon bimbit serta alamat e-mel yang sah, dan kemudiannya pemohon perlu memuatnaik 2 keping gambar iaitu gambar kad pengenalan dan gambar swafoto bersama kad pengenalan.

Laman sesawang MySPR Daftar itu dilancarkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Liew Vui Keong pada majlis forum “Make A Change, Let’s Do It Together” anjuran Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) semalam.

Pengerusi SPR, Azhar Azizan Harun ketika berucap dalam forum berkata kaedah itu lebih mudah dan menjimatkan masa berbanding kaedah konvensional.

“Kaedah pendaftaran pemilih sedia ada iaitu pemohon perlu hadir sendiri di tempat-tempat pendaftaran pemilih dan menggunakan borang fizikal dilihat kurang praktikal dan selari dengan perkembangan teknologi semasa,” katanya.

Kategori