Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

Harga RON97, RON95 Dan...

PUTRAJAYA - Harga runcit bagi petrol RON97, RON95 dan diesel kekal masing-masing pada...

Juruteknik Maut Rempuh Belakang...

SEREMBAN - Seorang juruteknik maut apabila motosikal yang ditungganginya merempuh bahagian belakang sebuah...

Cool! Peserta The Voice...

THAILAND sememangnya terkenal dengan iklan komersil mereka yang amat kreatif dan sentiasa menyentuh...

Pahang Nafi MCKIP Pinggir...

KUANTAN – Kerajaan negeri Pahang menafikan bahawa projek Malaysia-China Kuantan Industrial Park (MCKIP)...

Fenomena Alam ‘Cincin Berapi’ Melanda Malaysia

SHAH ALAM – Fenomena Gerhana Matahari Anulus yang melanda seluruh dunia termasuk Malaysia kini pada kemuncak apabila ia sudah mencapai tahap maksimum antara pukul 1.21 hingga 1.23 petang ini.

Fenomena yang pernah terjadi kira kira 21 tahun lalu iaitu pada 22 Ogos 1998 di Mersing, Johor berlaku sekali lagi dan sekali gus membentuk pembentukan ‘cincin berapi’.

Tanjung Piai di Johor dan bandar Serian di Sarawak dipilih sebagai lokasi rasmi program Gerhana Matahari Cincin atau pembentukan ‘cincin berapi’ itu yang juga dikenali dengan panggilan Gerhana Matahari Anulus itu kerana ia hanya berlaku di dua kawasan tersebut sahaja kerana pada ketika itu kedudukan bulan, bumi dan matahari adalah selari.

Gerhana matahari berlaku apabila bulan berada selari antara bumi dan matahari namun jenis gerhana yang berlaku bergantung kepada berapa jauh kedudukan bulan dari bumi.

Apabila gerhana berlaku pada ketika bulan berada berhampiran perigee, titik di dalam orbitnya apabila bulan berada paling dekat bumi, bulan akan kelihatan cukup besar untuk menutupi seluruh permukaan matahari atau dikenali juga sebagai gerhana matahari penuh.


Namun pada hari ini, bulan akan berada berhampiran apogee, titik di dalam orbitnya apabila bulan berada paling jauh dari bumi, menyebabkan bulan tidak cukup besar untuk menutupi permukaan matahari dan menyebabkan bentuk seakan cincin kelihatan.

Taman Negara Tanjung Piai merupakan lokasi terbaik untuk menyaksikan fenomena ini kerana berada dalam tempoh paling lama berbanding kawasan lain di seluruh Semenanjung. – Sinar Harian

Kategori