Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Mukhriz Gagal Tadbir Kedah?...

KUALA LUMPUR - PAS Kedah menyatakan sokongan secara tidak langsung ke atas desakan...

Mesyuarat Cawangan, Perwakilan Diteruskan...

KUALA LUMPUR : UMNO akan meneruskan agenda mesyuarat peringkat cawangan dan perwakilannya di...

65,000 Budak Kecil Jadi...

SYDNEY – Suruhanjaya Penyiasatan Kes Penderaan Seksual Kanak-kanak Australia pada Jumaat menganggarkan jumlah...

Kekecohan Di Kuil Bukan...

KUALA LUMPUR - Tindakan pantas polis membendung kekecohan di kuil Sri Maha Mariamman...

MTUC Mohon Dewan Negara Tidak Luluskan RUU Buruh

KUALA LUMPUR – Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) mengadakan perbincangan dengan ahli Majlis Senator Malaysia sebagai langkah terakhir untuk memohon pindaan undang-undang perburuhan tidak diluluskan.

Pertemuan semalam itu bertujuan untuk mengemukakan laporan serta alasan mengenai kemudaratan pindaan itu kepada kebajikan pekerja dan keperluan untuk ia dirujuk semula kepada Majlis Penasihat Buruh Kebangsaan (NLAC) dibentangkan semula di Parlimen.

Presiden MTUC, Datuk Abdul Halim Mansor berkata, pindaan yang dilakukan oleh Kementerian Sumber Manusia ini dibuat tanpa rundingan dengan MTUC dan Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF), sekali gus mencabuli Konvensyen 144 Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) yang diratifikasi oleh Malaysia.

“Kami menggesa semua Senator mengutamakan masa depan 15 juta pekerja serta keluarga mereka selain mengambil kira kepentingan negara.

“MTUC amat berharap Ahli Dewan Negara tidak menyokong tindakan Menteri membentangkan pindaan-pindaan tidak adil dan memudaratkan nasib pekerja,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Abdul Halim berkata, dalam pertemuan itu, mereka diberi komitmen untuk merujuk kembali rang pindaan undang-undang perburuhan berkenaan kepada NLAC supaya pindaan yang tidak adil boleh dibatal atau diperbetulkan.


“Kami menyokong pembaharuan undang-undang perburuhan tetapi pindaan yang diperkenalkan secara bersendirian oleh MOHR, adalah seolah-olah cuba memecah belahkan kesatuan (state sponsored union busting).

“Adalah amat penting untuk Dewan Negara bertindak memperbetulkan ketidakadilan yang memberi kesan langsung kepada 15 juta pekerja.

“Dewan Negara juga adalah benteng akhir untuk memastikan undang-undang tidak adil ditolak demi kebaikan rakyat,” katanya.

Turut serta dalam pertemuan itu adalah, Setiausaha Agong MTUC, J Solomon; Pengerusi Wanita MTUC dan Naib Presiden, NasrifahSukarni; Ahli NLAC, Sivanandan; Setiausaha MTUC Selangor dan Kuala Lumpur, Faisal Hussein; Ahli Majlis MTUC, S Natrajan dan perwakilan sekretariat lain. – BH Online

Kategori