Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Maghribi Buka Makmal Ganja...

RABAT: Maghribi merasmikan makmal ganja pertama di negara itu untuk kegunaan perubatan dan...

Saman PKR Terhadap Zuraida...

PUTRAJAYA: Saman Parti Keadilan Rakyat (PKR) terhadap bekas Naib Presidennya, Datuk Zuraida Kamarudin...

Pemandu E-Hailing OKU Beri...

Kuala Lumpur : Pemandu e-hailing orang kurang upaya (OKU) yang mendakwa dipukul pengawal...

Gelagat Legenda Badminton Dunia...

KUALA LUMPUR - Gelagat legenda badminton menarik perhatian peminat badminton tempatan yang hadir...

Lanjutkan Pengecualian Visa Pelancong China, India

KEMENTERIAN Pelancongan, Seni dan Budaya akan mengadakan perbincangan bersama Kementerian Dalam Negeri bagi melanjutkan pengecualian visa kepada pelancong China dan India.

Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya, Datuk Mohamaddin Ketapi berkata, ketika ini, pengecualian visa berkenaan kepada pelancong terbabit berkuat kuasa 1 Januari hingga 31 Disember tahun ini.

ā€œJusteru, saya akan berbincang bersama beliau (Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Muhyiddin Yassin) terlebih dahulu. Saya akan menghubungi beliau sama ada hari ini atau esok.

ā€œDengan pengecualian visa ini, kita berharap dapat mencapai sasaran kedatangan pelancong ke negara ini,ā€ katanya kepada media selepas menyambut ketibaan penumpang penerbangan Etihad Airways sempena Tahun Melawat Malaysia 2020 di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang, hari ini.

Sebelum ini, kerajaan mengumumkan pengecualian visa selama setahun dengan tempoh lawatan terhad kepada 15 hari tanpa tempoh lanjutan bagi pelancong dari India dan China, mulai 1 Januari ini.

Menurut Warta Kerajaan bertarikh 26 Disember lalu, pelancong dari China dan India perlu berdaftar dalam sistem dan maklumat perjalanan elektronik disediakan Imigresen seperti tertakluk mengikut subseksyen 2(1) Akta Pasport 1966.

Berhubung program hari ini, Mohamaddin berkata, majlis sambutan itu diadakan secara serentak di 22 pintu masuk utama dan lokasi terpilih di seluruh negara sebagai inisiatif kempen Tahun Melawat Malaysia 2020.


ā€œKita menyasarkan kedatangan 30 juta pelancong ke Malaysia dan berharap akan mendapat perolehan RM100 bilion hasil kemasukan mereka ke negara ini.

ā€œSekiranya kedatangan pelancong ini melebihi angka 30 juta, perolehan ini akan meningkat sekali gus memberi manfaat kepada ekonomi negara. Saya berharap semua pihak tidak kira peringkat Persekutuan atau negeri akan turut memberikan kerjasama,ā€ katanya.

Pada masa sama, beliau berkata, pihaknya akan menyertai pelbagai pameran di luar negara dalam mempromosi Malaysia selaras dengan kempen Tahun Melawat Malaysia 2020 antaranya di Brunei, India, Sepanyol dan Finland.

Terdahulu, Mohamaddin menyambut 294 penumpang yang tiba menerusi penerbangan Etihad Airways dari Abu Dhabi. – myMetro Online

Kategori