Thursday, October 24, 2024

Creating liberating content

Putrajaya Tidak Strategik Jadi...

KUALA LUMPUR – Usaha untuk mengubah Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) ke...

Maut Dihempap Tangki Dedak

SELAMA - Seorang pekerja warga Myanmar maut dihempap tangki dedak ayam di sebuah...

Dua Korea Bersidang Bulan...

SEOUL – Korea Utara dan Korea Selatan bersetuju semalam untuk mengadakan sidang kemuncak...

Cerita Wira Tidak Didendang...

GEORGE TOWN – Kisahnya menyelamatkan seorang wanita yang terkandas dan terjatuh dalam longkang...

Perlu Persetujuan 51% Ibu Bapa, PIBG Laksana Tulisan Jawi

PETALING JAYA – Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching berkata, pelaksanaan tulisan Jawi dalam subjek bahasa Melayu tahun 4 di sekolah vernakular hanya boleh dilaksanakan dengan majoriti mudah 51% ibu bapa serta Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG).

Beliau dipetik Sin Chew Daily ketika menghadiri satu dialog Belanjawan 2020 di Kuala Lumpur semalam, berkata tanpa persetujuan salah satu pihak terbabit, iaitu ibu bapa atau PIBG, maka tulisan Jawi tidak boleh dilaksanakan di sesebuah sekolah jenis kebangsaan.

Katanya, pihak sekolah akan mengedarkan borang pilihan persetujuan kepada ibu bapa seperti yang dinyatakan dalam “Garis panduan pelaksanaan pengenalan tulisan Jawi kepada murid tahun 4 sekolah jenis kebangsaan mulai 2020”.

“Jika anda lihat dengan teliti, dokumen berkenaan dengan jelas menyatakan PIBG perlu mengedarkan borang pilihan persetujuan kepada semua ibu bapa murid tahun 4 dan membuat analisis berdasarkan jumlah borang yang dikembalikan, tetapi PIBG masih mempunyai kuasa membuat keputusan.”

Teo berkata, bagi sekolah yang tidak mempunyai PIBG, garis panduan bertarikh 20 Disember lalu itu jelas menyatakan Lembaga Pengelola Sekolah akan mengambil alih peranan PIBG.

Akhbar berbahasa Cina itu difahamkan pengetua sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC) pada mulanya hendak mengedarkan borang pilihan persetujuan kepada ibu bapa pada hari pertama persekolahan, tetapi atas sebab tertentu, ia ditangguhkan ke 5 dan 6 Jan ini.

Sementara itu, Teo meminta rakyat mengetepikan prejudis dan ketakutan yang tidak perlu kerana pengenalan tulisan Jawi di sekolah vernakular tiada agenda tersembunyi.


Beliau turut mempersoalkan apakah ciri SJKC yang akan hilang susulan pelaksanaan tulisan Jawi dalam subjek bahasa Melayu.

Katanya, 3 muka surat tulisan Jawi dalam subjek bahasa Melayu tahun 4 memperkenalkan tulisan Jawi dalam jata negara, mata wang ringgit dan setem, manakala kandungan tulisan Jawi dalam tahun 5 dan 6 pula berkaitan makna tulisan itu dalam pelbagai barangan kehidupan harian.

Teo berkata, beliau tidak membantah pengenalan tulisan Jawi kerana silibus tulisan itu dalam subjek bahasa Melayu sama dengan sukatan pelajaran bahasa lain.

“Jadi, kami berpendapat dalam pembelajaran bahasa Melayu, kami turut memperkenalkan sedikit pengetahuan mengenai sejarah bahasa Melayu.

“Kami berharap rakyat boleh melihat isu pendidikan dari sudut pendidikan.” – FMT

Kategori