Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Belanjawan 2019 Perak Dibentang...

IPOH - Kerajaan negeri Perak akan membentangkan Belanjawan 2019 pada 27 Nov ini,...

Rentas Negeri Balik Kampung,...

KUALA LUMPUR - Menjelang sambutan Aidilfitri Ahad ini, cubaan merentas negeri atas alasan...

Sekolah Terbabit Banjir Tidak...

KUALA LUMPUR - Sekolah yang ditutup kerana banjir besar penghujung tahun lepas tidak...

BBC Terima Tamparan Malu,...

LONDON - Perbadanan Penyiaran Britain (BBC) telah mendapat malu besar apabila mendakwa seorang...

Penjawat Awam Ingkar PKP Boleh Hilang Keistimewaan

KUALA LUMPUR – Penjawat awam dan pesara kerajaan yang dikenakan tindakan undang-undang kerana mengingkari Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bakal berdepan kemungkinan kehilangan segala keistimewaan dinikmati selama ini.

Presiden Kongres Kesatuan Pekerja Pekerja di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Adnan Mat, berkata ia termasuk perkhidmatan, bayaran gaji, elaun atau wang persaraan.

Menurut beliau, tidak ada mana-mana individu boleh terlepas dari tindakan undang-undang, walaupun sedang berkhidmat atau bersara daripada perkhidmatan.

ā€œPenjawat awam dan pesara perlu mengetahui bahawa kita semua tidak terkecuali daripada tindakan undang-undang walaupun sedang atau sudah berkhidmat untuk negara dan kerajaan.

ā€œSegala keistimewaan yang dinikmati seperti perkhimatan, bayaran gaji, elaun atau wang persaraan mungkin akan ditarik balik sekiranya didapati bersalah melanggar undang-undang negara,ā€ katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.


MATI PUCUK? DAPAT RAWATAN SEGERAā€¦ KLIK

Adnan berkata, penjawat awam dan pesara adalah contoh kepada masyarakat, justeru pematuhan terhadap undang-undang perlu dititik berat.

ā€œKetika ini negara memasuki fasa ketiga PKP yang dilaksanakan bagi mencegah penularan coronavirus (COVID-19).

ā€œCUEPACS ingin menekankan sekali lagi kepada semua warga penjawat awam serta pesara kerajaan supaya sentiasa mematuhi PKP, setiap tindakan yang dilakukan memberi impak kepada arahan dan dasar yang dikeluarkan oleh kerajaan,ā€ katanya. – BH Online

Kategori