Monday, October 28, 2024

Creating liberating content

Video: Tewas Dengan Pahang,...

KECOH di laman sosial sejak semalam mengenai pemain Johor Darul Ta'zim (JDT), Nazmi...

New Zealand Hantar Pasukan...

AUCKLAND : Perdana Menteri New Zealand, Jacinda Ardern mengarahkan polis dan tentera menyertai...

Datuk Bandar Beragama Islam...

WASHINGTON: Seorang datuk bandar beragama Islam didakwa dihalang daripada menyertai sambutan Aidilfitri White...

Pahang Mula Langkah Kanan...

KUALA LUMPUR - Juara bertahan, Pahang bermula dengan cemerlang pada aksi pembukaan Piala...

Kadar Jangkitan COVID-19 Pada 9 Jun Jadi Penentu

KUALA LUMPUR – Kadar jangkitan baharu COVID-19 pada 9 Jun ini bakal menjadi penentu kerajaan menggubal sebarang mekanisme perintah kawalan baharu dan memberikan kelonggaran kepada sektor lain untuk beroperasi.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, berkata kadar kes semasa wabak itu pada ketika ini menepati unjuran dan model dirangka Kementerian Kesihatan (KKM), terutama dalam mencatatkan penurunan kes kepada dua serta satu angka.

Beliau berkata, keberkesanan penularan dikawal melalui pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) itu bagaimanapun tidak mungkin dicapai tanpa kerjasama semua pihak, termasuk masyarakat yang sentiasa mematuhi prosedur operasi standard (SOP).

MATI PUCUK? DAPAT RAWATAN SEGERA… KLIK

“Jika hendak melihat kepada model dan unjuran, pastinya kita sudah melakukan yang terbaik. Malah, unjuran kita sebelum ini menyatakan bahawa Malaysia akan mencapai satu angka.

“Hari ini, apa yang lebih penting ialah kita berjaya menukar strategi daripada PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) kepada PKPB. Selepas 25 hari, iaitu sejak 4 Mei lalu, kejayaan PKPB mula menampakkan kesan meskipun pelbagai kelonggaran diberikan.


“Perkara ini bukan saja bergantung pada KKM dan kerajaan tetapi juga memerlukan kerjasama awam kerana tanpa ia, pengurangan kes baharu tidak mungkin dapat dilakukan.

“Persoalannya sekarang ialah bila kita hendak meningkatkan kaedah kawalan atau menukar strategi.

“Namun, penekanan kini terarah kepada kes daripada musim perayaan yang bakal menyaksikan sama ada kadar kes baharu seperti ini dapat dikekalkan pada satu atau dua angka menjelang 9 Jun,” katanya pada sidang media harian COVID-19 di Putrajaya, hari ini.

Kategori