Thursday, October 24, 2024

Creating liberating content

Kapten, Pekerja Limbungan Cedera...

SIBU - Seorang kapten kapal dan dua pekerja limbungan cedera dalam kejadian letupan...

Gempa Bumi Lemah Landa...

KUALA LUMPUR - Gempa bumi lemah berukuran 2.9 pada skala Richter melanda Ranau,...

TikTok Malaysia Releases First-Ever...

TikTok Malaysia Releases First-Ever Original Song, Perihal Dirimu

Zahid Didakwa Sekali Lagi...

KUALA LUMPUR - Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi hari ini...

Gunting Rambut Naik Harga Sehingga RM10 Selepas PKP

KUALA LUMPUR – Salon dan kedai gunting rambut Malaysia dijangka akan mengenakan bayaran tambahan kepada pelanggan sebanyak RM5 hingga RM10, kerana keperluan untuk menampung perbelanjaan untuk satu set peralatan pelindung pakai buang baru bagi setiap pelanggan apabila mereka kembali beroperasi pada hari Rabu depan, kata laporan.

Menerusi laporan berita New Straits Times, Persatuan Kumpulan Pendandan Rambut Malaysia mengatakan bahawa tujuh kumpulan anggotanya dalam satu pertemuan baru-baru ini telah membincangkan dan menyetujui cadangan untuk mengenakan bayaran tambahan kepada setiap pelanggan, kerana kos tambahan untuk memudahkan pematuhan dengan Langkah Berjaga-jaga Covid-19 yang dinyatakan oleh kerajaan.

“Itu disepakati sebulat suara setelah mempertimbangkan biaya tambahan yang akan kami tanggung untuk penggunaan alat pakai untuk setiap pelanggan. Kenaikan caj perkhidmatan masih relevan minimum kerana pemilik dan operator harus mengambil kira jumlah pelanggan yang dibenarkan dan yang lain SOP yang harus dipatuhi di salun,” kata jurucakap kumpulan itu, Bambang Sutrisno Soteto, kepada NST.

Tujuh kumpulan anggota tersebut adalah Persatuan Pendandan Rambut Malaysia (MHA), Persatuan Pendandan Rambut Bumiputera (BUHA), Persatuan Tukang Gunting Rambut Bumiputera (MBBA), Persatuan Pembangunan Kemahiran Rambut (HSDA), Persatuan Pendandan Rambut India Malaysia (MIHASS), Pemilik Salun Berambut India Malaysia Persatuan (Mindas) dan Persatuan Pendandan Rambut India Wilayah Persekutuan (PJRISWP).

Dalam laporan berasingan oleh The Star, AK Selvan, Pengerusi Persatuan Pemilik Salon Rambut Malaysia (Mahas) berkata, mengatakan kos tambahan dari RM5 hingga RM10 adalah untuk pembelian alat pembasmi kuman dan peralatan sekali pakai, seperti sarung tangan, apron dan jubah, seperti yang dikehendaki di bawah prosedur operasi standard pihak berkuasa untuk salun rambut.

“Kami siap memastikan tukang gunting rambut kami memakai pelindung muka dan celemek dan sarung tangan sekali pakai, yang mesti diganti setelah setiap pelanggan.


“Kami juga harus menyediakan jubah sekali pakai untuk setiap pelanggan dan membasmi kuman alat kami dan menyemburkan kerusi setelah setiap pelanggan,” katanya seperti dilapor oleh The Star.

Tambah The Star, Selvan mengatakan setiap jubah sekali pakai berharga RM1, dan disinfektan bernilai 500ml berharga RM45 dan dianggarkan cukup untuk 10 pelanggan.

Salon rambut telah ditutup selama lebih dari dua bulan di bawah perintah kawalan pergerakan dan perintah kawalan pergerakan bersyarat yang dikenakan di negara ini untuk mengekang penyebaran Covid-19, menyebabkan kehilangan pendapatan kepada salun, pendandan rambut dan pekerjanya.

Semalam, kerajaan mengumumkan bahawa tukang gunting rambut, pendandan rambut dan perniagaan dandanan peribadi dibenarkan untuk memulakan perniagaan mulai 10 Jun (Rabu) tetapi dengan prosedur operasi standard yang ketat diperlukan, termasuk penggunaan sarung tangan keselamatan pakai buang dan celemek sekali pakai untuk penata rambut dan pelanggan itu mesti diubah setelah setiap kali.

Kategori