Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

Henti Pertikai Tindakan SPRM...

PUTRAJAYA - Semua pihak perlu berhenti mempertikai tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)...

5 Maut, 89 Cedera...

CHANGCHUN (Wilayah Jilin, China) - Sekurang-kurangnya lima terbunuh manakala 89 yang lain cedera...

Tunku Jalil Bela Buaya...

LUAR biasa sungguh citarasa yang dimiliki anakanda kelima Sultan Johor, Tunku Abdul Jalil ibni...

Rakyat Terengganu Dapat Diskaun...

BESUT – Rakyat Terengganu berpeluang memiliki rumah kediaman sendiri melalui pembinaan rumah mampu...

3 Lagi Positif Covid-19 Dari Kluster Sivagangga

KEMENTERIAN Kesihatan Malaysia (KKM) mengesan tiga lagi individu positif Covid-19 menerusi kluster Sivagangga menjadikan jumlah keseluruhan 24 kes.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, tiga individu berkenaan dikesan positif hari ini adalah generasi kedua kontak rapat kes dari kluster berkenaan dan kini dirawat di Hospital Sultanah Bahiyah, Kedah. 

Beliau berkata, dua daripada individu berkenaan adalah adik beradik yang juga anak kepada individu kes ke 9,000 iaitu pelanggan tetap sebuah restoran nasi kandar di Napoh, Kedah.

“Seorang daripada anak beliau mengalami gejala saluran pernafasan pada 30 Julai lalu namun tidak mendapatkan rawatan di mana-mana fasiliti kesihatan.

“Kes ketiga pula adalah kontak rapat kepada kes ke 8,976 dikesan mengalami gejala demam serta saluran pernafasan pada Ahad lalu dan sudah mendapatkan rawatan di Klinik Kesihatan Taman Selasih, Kulim,” katanya dalam kenyataan media, hari ini.

Dr Noor Hisham berkata, sehingga jam 12 tengah hari ini, seramai 1,647 orang sudah disaring dalam kluster berkenaan dengan jumlah keseluruhan 24 positif manakala 754 negatif.


Katanya, 869 individu masih menunggu keputusan saringan dan mereka yang positif masing-masing membabitkan 19 warganegara manakala lima lagi bukan warganegara.

“Orang ramai dinasihatkan untuk tidak menyebarkan mesej palsu mengenai lokasi yang dikunjungi pesakit ketiga kerana ia adalah tidak tepat dan tindakan pengesanan kes secara aktif akan diteruskan,” katanya.

Kluster Sivagangga bermula daripada seorang pemastautin tetap yang juga pemilik sebuah restoran nasi kandar di Napoh pulang ke Malaysia dari Sivagangga di India pada 13 Julai dan saringan Covid-19 di pintu masuk Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) didapati negatif.

Individu berkenaan diarah menjalani perintah kuarantin di rumah tetapi tidak mematuhi perintah berkenaan namun sebelum saringan ulangan didapati positif dan dimasukkan ke Hospital Sultanah Bahiyah. – myMetro Online

Kategori