Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

Imigresen Tumpas Sindiket Pemalsuan...

PUTRAJAYA - Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) menumpaskan sindiket pemalsuan dokumen dan cop keselamatan...

Kaka Nafi Tak Hadir...

TERCETUS khabar menyatakan, penyanyi Kaka Azraff telah dipinggirkan rakan artis gara-gara menjadi punca kepada keretakan...

Harga Minyak Jatuh: Bajet...

KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan mengumumkan langkah...

Zaharah, Wanita Kedua Dilantik...

PUTRAJAYA - Hakim Mahkamah Persekutuan, Tan Sri Zaharah Ibrahim dilantik sebagai Hakim Besar...

Warisan Nafi Keluar Surat Sokong Hishammuddin Sebagai PM

KOTA KINABALU – Parti Warisan Sabah (WARISAN) menafikan bahawa ia ada mengeluarkan surat bagi menyokong Datuk Seri Hishammuddin Hussein sebagai Perdana Menteri yang baharu.

Setiausaha Agung WARISAN, Datuk Loretto Padua, berkata pihaknya tidak pernah mengeluarkan sebarang kenyataan sedemikian bersama dengan PAS, seperti yang tular ketika ini.

Beliau berkata kenyataan itu berbaur fitnah, malah didapati memalsukan tandatangannya, seolah-olah ia mewakili WARISAN. 

“Saya menafikan sekeras-kerasnya kandungan media PAS bertarikh 11 Jun, 2021.

“Saya tidak pernah, sama ada mewakili WARISAN atau dalam kapasiti peribadi untuk mempersetujui atau menandatangani sebarang perjanjian kesepakatan dengan PAS bagi menyokong mana-mana individu sebagai Perdana Menteri,” katanya dalam kenyataan.

Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, sejak Rabu lalu menitahkan setiap pemimpin parti politik di Malaysia untuk masuk menghadap, bagi membincangkan beberapa isu utama.

Ia antara lain merangkumi perihal pertimbangan untuk mengadakan semula persidangan Parlimen, selain pengurusan pandemik COVID-19 yang masih meruncing ketika ini meskipun darurat diisytiharkan.


Titah baginda itu secara tidak langsung mencetuskan khabar angin, kononnya pemerintah Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri bakal berakhir, sebaik tempoh proklamasi darurat tamat pada 1 Ogos ini.

Sehubungan itu, media melaporkan bahawa wujud percaturan di balik tabir ketika ini mengenai calon seterusnya bagi menerajui tampuk pemerintahan negara, termasuk usaha mencari sokongan, berbentuk akuan bersumpah (SD) dalam kalangan Ahli Parlimen untuk menamakan beberapa individu sebagai Perdana Menteri kesembilan.

Antara disebut-sebut ialah Hishammuddin sebagai Perdana Menteri, manakala Timbalan Perdana Menteri ialah Menteri Kanan (Perdagangan Antarabangsa dan Industri), Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Loretto menyifatkan tindakan memalsukan surat sokongan dan tandatangan itu dibuat oleh individu yang terdesak untuk memegang tampuk kuasa.

Susulan itu, beliau berkata pihaknya akan membuat laporan polis selepas mendapatkan nasihat peguamnya. – BH Online

Kategori