Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

Fadillah Yusof Calon Timbalan...

BEKAS Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof antara disebut-sebut sebagai calon Timbalan...

Projek Qi City Bernilai...

IPOH - Projek pembangunan strategik kerajaan negeri Perak Qi City bernilai RM1.2 bilion...

Penumpang MH128 Puji Kru...

SEPANG - Penumpang pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH128 dari Melbourne, Australia ke Kuala...

Tiada Insiden Tebusan Di...

SINGAPURA - Tiada insiden tebusan berlaku di Singapura seperti dilaporkan oleh media tempatan...

Malaysia Teliti Perkembangan Sebelum Iktiraf Kerajaan Taliban

KUALA LUMPUR – Malaysia mengambil pendirian berhati-hati dan meneliti perkembangan semasa dengan mengambil kira pertimbangan tertentu, sebelum membuat keputusan mengiktiraf kerajaan pimpinan Taliban di Afghanistan.

Menteri Luar, Datuk Saifuddin Abdullah, berkata antara faktor yang diambil kira antaranya tahap penerimaan rakyat Afghanistan terhadap penguasaan kerajaan Taliban dan pendirian yang ditetapkan secara bersama melalui Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC).

“Selain itu, Malaysia juga percaya aspek keterangkuman amat penting bagi tujuan mencapai keamanan, namun kita dapati kerajaan sementara yang dibentuk Taliban masih tidak bersifat inklusif.

“Saya ingin jelaskan, sehingga kini masih tiada negara luar yang mengiktiraf kerajaan sementara Taliban, termasuk negara yang berjiran dengan Afghanistan.

“Seperti Malaysia, negara itu juga sedang meneliti perkembangan di sana (Afghanistan),” katanya pada sesi jawab lisan di Dewan Rakyat, hari ini.

Beliau menjawab soalan asal Datuk Dr Mohd Hatta Md Ramli (PH-Lumut) yang ingin tahu sama ada Malaysia akan mengiktiraf Afghanistan di bawah pemerintahan baharu Taliban.


Saifuddin berkata, sehingga kini hanya terdapat dua rakyat negara ini berada di Afghanistan yang sedang berkhidmat dengan organisasi kemanusiaan antarabangsa.

“Mereka sudah melaporkan diri kepada Suruhanjaya Tinggi Malaysia di New Delhi dan berada dalam keadaan selamat.

“Mereka juga membuat keputusan untuk kekal berada di sana bagi meneruskan tugas dan pada masa sama, terus mengambil segala langkah bagi memastikan keselamatan mereka,” katanya. – BH Online

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori