Monday, October 28, 2024

Creating liberating content

Anifah Ketuai Deligasi Ke...

KUALA LUMPUR - Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman akan mengetuai delegasi Malaysia...

Nampak Desperate Sangat. Jika...

Adoi! PM dan Menteri Kewangan tak luluskan pinjaman-pinjaman bank.Ikuti Mynewshub: TelegramBank-bank ada jawatan-jawatan kuasa,...

Alat Sulit Lelaki Jadi...

ADAKAH ini lawak bodoh atau lawak lucah? Anda tentukan...Seorang lelaki di Australia cuba...

Kazakhstan Anjur Pertandingan Ratu...

ASTANA, Kazakhstan - Bagi menarik lebih ramai orang awam menyertai pasukan tentera, Kementerian...

Peniaga Boleh Mohon Modal Daripada MAIWP

KUALA LUMPUR: Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) memperuntuk geran sehingga RM20,000 untuk membantu 1,000 usahawan muda di ibu kota memulakan perniagaan.

Ikuti Mynewshub: Facebook,TwitterTikTokTelegram, Instagram

Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr Shahidan Kassim, berkata inisiatif itu akan dimulakan pada Ramadan ini sebagai modal awal untuk individu yang berminat menceburi perniagaan kecil-kecilan.

“Kita juga akan melihat prestasi mereka sepanjang bulan Ramadan ini dengan sesetengahnya mungkin terbabit dengan perniagaan di bazar Ramadan.

“Bantuan ini untuk mereka yang baru berjinak-jinak dalam perniagaan dan antara usaha untuk membantu usahawan muda di Kuala Lumpur,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Penyampaian Sumbangan Bantuan Baik Pulih Rumah Mangsa Bencana Ribut dan Kebakaran di Wilayah Persekutuan, di sini, hari ini.

Turut hadir, Pengerusi Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP), Tan Sri Dr Mohd Daud Bakar dan Ketua Setiausaha Kementerian Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Rosida Jaafar.

Shahidan berkata, MAIWP juga bersetuju membantu 36 keluarga terjejas kerana ribut dan kebakaran dengan menyalurkan Bantuan Baik Pulih Rumah membabitkan peruntukan RM200,000.


“Bagi mangsa kebakaran di Rumah Pangsa Setapak Jaya pada 16 Januari lepas, satu daripada keluarga itu akan menerima bantuan RM10,000, manakala sebuah lagi keluarga menerima RM20,000,” katanya.

Beliau berkata, 31 keluarga yang menjadi mangsa bencana ribut di Flat Taman Melati, Setapak, pada 24 Januari lalu, akan menerima RM5,000 setiap keluarga.

Sementara itu, Mohd Daud, berkata usahawan muda yang berminat digalakkan memohon geran berkenaan terus kepada MAIWP bagi mendapatkan bantuan modal berkenaan.

“Sebagai permulaan, kita akan beri bantuan bernilai RM3,000 hingga RM5,000 untuk bantu mereka membuka gerai dan membeli kelengkapan berniaga seperti dapur dan perkakas lain.

“Kita juga akan memberikan latihan dan pengetahuan asas dalam perniagaan supaya mereka lebih memahami aliran tunai, disiplin kewangan dan ilmu lain dalam perniagaan,” katanya.

BHonline-

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori