Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Lima Kanak-Kanak Geng Basikal...

BUKIT MERTAJAM - Lima kanak-kanak lelaki berusia 10 hingga 12 tahun yang sedang...

Jenazah Bonda Sultan Johor...

JOHOR BAHRU - Jenazah bonda Sultan Johor, Yang Amat Mulia Enche' Besar Hajah...

Musuh Islam Sanggup Bersatu...

KUALA LUMPUR - Ketua Penerangan PAS Pusat, Nasrudin Hassan mengingatkan seluruh umat Islam...

Dua Pendaki Hilang Dihanyutkan...

IPOH: Dua pendaki wanita dikhuatiri hilang selepas dihanyutkan kepala air ketika melakukan aktiviti...

75 MP Pembangkang Desak AG, KPM Berkecuali

KUALA LUMPUR: Seramai 75 Ahli Parlimen pembangkang hari ini mendesak Jabatan Peguam Negara (AG) dan Kementerian Pendidikan (KPM) supaya bersikap berkecuali dalam kesan saman membabitkan pelajar sekolah, Ain Husniza Saiful Nizam.

Ikuti Mynewshub:Ā Facebook,Twitter,Ā TikTok,Ā Telegram,Ā Instagram

Dalam kenyataan bersama, Ahli Parlimen terbabit turut terperanjat dengan keputusan diambil Jabatan Peguam Negara yang mengarahkan seorang Peguam Kanan Persekutuan untuk membela guru dan bekas guru besar dalam saman balas yang difailkan Ain Husniza dan ayahnya, Saiful Nizam Abdul Wahab.

Mereka berkata, pihak kerajaan khususnya Jabatan Peguam Negara dan KPM perlu bersikap berkecuali dalam pertikaian itu.

“Fokus kerajaan seharusnya diletak pada usaha menyediakan suasana pembelajaran yang kondusif di sekolah di seluruh negara. Kami menegaskan bidang perguruan mesti dihormati, terutama dalam usaha mendidik dan membimbing masa depan anak kita.

“Institusi pendidikan perlu memberi penegasan bahawa sindiran seksual dan jenaka mengenai rogol, terutama terhadap remaja perempuan, tidak boleh diterima sama sekali.

“Pelantikan seorang Peguam Kanan Persekutuan dalam tindakan sivil persendirian yang dimulakan guru terbabit hanya akan memburukkan keadaan dan akan memberi persepsi yang negatif terhadap KPM dan kerajaan,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Antara MP yang menandatangani kenyataan itu termasuk Ahli Parlimen Pandan yang juga bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail; Loke Siew Fook (Seremban); Mohamad Sabu (Kota Raja); Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (Muar); serta Datuk Darell Leiking (Penampang); Datuk Seri Salahuddin Ayub (Pulai), Nurul Izzah Anwar (Permatang Pauh); Datuk Seri Dr Dzulkelfy Ahmad (Kuala Selangor) dan Lim Guan Eng (Bagan).

Ain Husniza dan bapanya yang disaman seorang guru dalam isu dakwaan gurauan keterlaluan berkaitan perbuatan merogol, memfailkan tuntutan balas terhadap guru terbabit dan empat yang lain.


Kedua-dua plaintif memfailkan tuntutan balas mereka pada 4 Mac lalu dengan menamakan Khairul Nizam Sanuddin; Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Puncak Alam, Sarimah Mohammed Nor; Pengarah Jabatan Pendidikan Selangor, Anismah M Noh; Menteri Pendidikan, Datuk Dr Radzi Jidin dan Kerajaan Malaysia selaku defendan pertama hingga kelima.

Mengulas lanjut, Ahli Parlimen berkenaan berkata, kes Ain Husniza sebenarnya sudah mencetuskan lebih kebimbangan dan kegentaran dalam kalangan ibu bapa serta pelajar di sekolah seluruh negara, malah ia menjejaskan keyakinan orang ramai terhadap sistem pendidikan.

“Selain itu, dana pembayar cukai harus digunakan sewajarnya, namun kami turut menegaskan bahawa kami menghormati hak sesiapa saja untuk mengambil tindakan undang-undang termasuk guru berkenaan.

“Jabatan Peguam Negara adalah pembela kepentingan orang awam. Ia tidak patut berpihak dalam kes persendirian yang sensitif seperti ini, tetapi haruslah membela kes yang membabitkan entiti kerajaan saja.

“Jabatan Peguam Negara sebagai penggubal rang undang-undang gangguan seksual seharusnya lebih peka terhadap kes seperti ini,” katanya.

Ain Husniza (kiri) bersama bapanya dengan writ saman yang dikenakan pada 30 Nov 2021.

BHonline-

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori