Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Pengurusan Dikesan Tak Selenggara...

IPOH – Tiada penyelenggaraan serta sijil perakuan kelayakan (CF) tidak diperbaharui...

Zamani Akui Tak Dipaksa...

TAMPIL bertemu media buat kali pertama selepas dibebaskan pada pagi Sabtu, Zamani mengakui bahawa...

Hasil Pengurangan Subsidi Minyak...

SABAK BERNAM - Hasil daripada pengurangan subsidi bahan api akan dimanfaatkan sebaiknya untuk...

Polis Tahan 4 Lelaki,...

GEORGE TOWN - Polis menahan empat lelaki yang dipercayai dalam perjalanan melakukan kegiatan...

CAP Gesa KPDNHEP Kuat Kuasa Akta Kawalan Harga

GEORGETOWN – Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) menguatkuasakan Akta Kawalan Harga 1946 Pindaan 1973, Seksyen 8 (1) yang menghendaki peniaga mempamerkan tanda harga pada barangan yang dimaksudkan untuk dijual.

Ikuti Mynewshub: Facebook,TwitterTikTokTelegram, Instagram

Presidennya, Mohideen Abdul Kader berkata, gesaan itu dibuat berdasarkan tinjauan yang berulang kali dijalankan pihak CAP di sekitar negeri tersebut.

Menurutnya, tinjauan mendapati, ramai peniaga terutama gerai makan dan restoran secara terang-terangan melanggar Akta Kawalan Harga iaitu tidak mempamerkan senarai harga makanan.

“Selain tidak mempamerkan senarai harga, peniaga tidak mengemas kini senarai harga. Mereka juga mempamerkan senarai harga yang ditulis sepenuhnya dalam bahasa Cina.

“Tinjauan juga mendapati, banyak pemilik kedai makanan meletakkan senarai harga agak jauh dari tempat makanan yang diletakkan. Ia menyukarkan pelanggan mengetahui harga makanan yang mereka pesan dan lebih membimbangkan, harga makanan yang diambil melebih bajet pelanggan,” katanya dalam kenyataan, pada Jumaat.


Tambahnya, secara amnya, pengguna sering dikenakan bayaran berlebihan namun tidak mampu untuk mempertikaikan kerana tiada senarai harga makanan.

“Mengikut akta, penjual bertanggungjawab untuk memaklumkan kepada pembeli mengenai harga. Selain itu, kekurangan penguatkuasaan menyebabkan undang-undang yang dikuatkuasakan tidak berkesan.

“Sehubungan itu, CAP menggesa KPDNHEP menjalankan pemeriksaan di seluruh negara dan menguatkuasakan undang-undang dengan tegas mengikut Seksyen 8(1) Akta Kawalan Harga 1946 Pindaan 1973. Mereka yang didapati bersalah perlu diambil tindakan segera,” katanya.

-Sinar Harian

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori