Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

NASA Makin Hampir Temui...

MIAMI - Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan Amerika (NASA) semakin hampir menemui...

PUSPAKOM Laksana Urusan Tanpa...

SHAH ALAM : Kesemua 54 pusat pemeriksaan PUSPAKOM Sdn Bhd (PUSPAKOM) di seluruh...

Rakyat Perlu Biasakan Diri...

PUTRAJAYA - Rakyat perlu membiasakan diri menjalani kehidupan 'the new normal' atau kebiasaan...

Bomba Periksa Semua Pusat...

SEREMBAN - Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri Sembilan akan membuat pemeriksaan ke atas...

Potongan Cukai Untuk Majikan Laksana Waktu Kerja Fleksibel

Banyak rungutan oleh pihak industri tentang kesukaran untuk mendapatkan tenaga kerja sejak negara memasuki fasa peralihan kepada endemik bermula 1 April lalu.

Ikuti Mynewshub: Telegram

Faktor pertama menyumbang kepada permasalahan tersebut apabila sebilangan besar pekerja asing pulang ke negara asal berikutan pandemik Covid-19 melanda dunia.

Faktor kedua ramai pekerja tempatan yang hilang pekerjaan disebabkan pandemik Covid-19 tidak berminat untuk kembali ke sektor lama mereka bekerja.

Ia kerana rata-rata mereka yang terpaksa menyertai ekonomi gig untuk menyara hidup sejak hilang pekerjaan telah berasa selesa untuk terus berada dalam sektor ekonomi gig.

Antaranya disebabkan mereka tidak lagi perlu terikat kepada arahan dan mampu bekerja secara fleksibel, namun dalam masa sama berupaya menjana pendapatan yang baik.

Mungkin ada yang tidak tahu apakah itu ekonomi gig. Ekonomi gig ialah salah satu pilihan pekerjaan secara bebas dengan disokong oleh aplikasi teknologi seperti pemandu e-hailing dan p-hailing.

Justeru, ketika negara berhasrat mengurangkan kebergantungan terhadap pekerja asing, mahu tidak mahu golongan majikan dalam ekonomi konvénsional perlu mula menerima hakikat ini.

Mereka perlu bersaing dengan tawaran ekonomi gig dan kata kunci untuk mendepaninya adalah `fléksibiliti’ waktu bekerja.
Majikan konvénsional harus berani menawarkan ruang lingkup bekerja secara fleksibel seperti ekonomi gig.


Lagipun mana-mana syarikat yang melaksanakan dasar Pelaksanaan Pengaturan Kerja Fleksibel (FWA) masih layak untuk mendapat Potongan Cukai Pendapatan Pengaturan Kerja Fleksibel daripada kerajaan.

Berdasarkan Buku Panduan C 2022 oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM), tempoh permohonan potongan cukai pendapatan untuk perbelanjaan Pengaturan Kerja Fleksibel dari tempoh 1 Julai 2020 hingga 31 Disember 2022.

FWA merujuk kepada tempat bekerja, penjadualan waktu kerja atau bilangan jam bekerja seperti minggu bekerja yang dipendekkan, Pilihan hari bercuti kakitangan, waktu kerja fleksi atau anjal dan perkongsian tugas.

Begitu juga pulang awal dari tempat kerja, peranan yang diubah suai, persaraan berfasa, kerja dikurangkan atau kerja separuh masa, kerja bermusim, pertukaran Syif, waktu bekerja berperingkat dan bekerja dari rumah.

Menurut Talentcorp, potongan cukai pendapatan itu adalah sehingga jumlah maksimum RM500,000 bersamaan dengan dua kali ganda jumlah perbelanjaan yang dibenarkan di bawah Potongan Cukai Pendapatan ini bagi setiap tahun.

Secara umum FWA adalah satu inisiatif kerajaan untuk menyokong majikan yang layak yang melaksanakan atau meningkatkan FWA dalam syarikat mereka.

Bagaimanapun, harus ingat majikan perlulah mendapatkan dulu Surat Pengesahan Pengaturan Kerja Fleksibel untuk menyokong penyerahan tuntutan potongan cukai kepada LHDNM melalui penilaian sendiri dalam sistem e-filing.

-Mynewshub

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori