Saturday, October 26, 2024

Creating liberating content

Rosmah Tak Pernah Mohon...

SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menafikan isterinya,...

Lima Sekeluarga Mati Lemas...

HULU TERENGGANU - Lima sekeluarga termasuk dua orang kanak-kanak perempuan mati lemas ketika...

4 Rakyat Malaysia Dibebaskan...

KOTA KINABALU - Pihak berkuasa Filipina hari ini mengesahkan bahawa empat rakyat Malaysia...

AS Sekat Produk Sawit...

KUALA LUMPUR - Jabatan Kastam dan Perlindungan Sempadan (CBP) Amerika Syarikat (AS) akan...

KPM Jadualkan Semula SPM Untuk 431 Calon Terjejas Banjir

Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) akan membuat penjadualan semula peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2022 untuk 431 calon yang terkandas dalam banjir dan tidak dapat hadir di pusat peperiksaan yang dijadualkan atau pusat peperiksaan berhampiran.

Ikuti Mynewshub: Telegram

KPM dalam kenyataan hari ini memaklumkan Lembaga Peperiksaan (LP) sedang mengumpulkan maklumat terperinci mengenai calon yang terlibat.

“Penjadualan semula peperiksaan akan dilaksanakan bagi calon berkenaan setelah mendapat pengesahan pengarah pendidikan negeri,” katanya.

KPM berkata berikutan hujan lebat berterusan semalam, sebanyak 17 pusat peperiksaan di Johor, Pahang dan Sarawak terjejas, dengan tujuh daripadanya tidak dapat dibuka disebabkan terputus hubungan dan jalan raya tidak dapat dilalui oleh semua jenis kenderaan.

Di Johor dan Pahang, KPM berkata, seramai 195 calon terkesan akibat banjir namun berjaya digerakkan ke pusat-pusat peperiksaan yang berhampiran dengan bantuan agensi kerajaan.

Menurut KPM pengurusan pengendalian peperiksaan SPM 2022 dalam situasi banjir dilaksanakan berpandukan kepada Pekeliling Persediaan Menghadapi Banjir yang Mengancam Perjalanan Peperiksaan (Operasi Payung) Bil 1/2001.


“Keadaan cuaca yang tidak menentu dan hujan lebat berterusan telah menjejaskan kelancaran pengurusan pengendalian peperiksaan SPM 2022.

“KPM sentiasa cakna dengan situasi semasa dan siap siaga dengan prosedur operasi standard dan langkah persediaan yang sewajarnya bagi memastikan peperiksaan SPM 2022 dapat diteruskan dengan lancar dan teratur,” katanya.

Setakat pagi tadi, sebanyak 27,467 mangsa banjir ditempatkan di pusat pemindahan sementara di lima negeri terkesan banjir iaitu Johor, Pahang, Negeri Sembilan, Sabah dan Melaka.

KPM menasihatkan calon peperiksaan agar memaklumkan kepada pihak sekolah atau jabatan pendidikan negeri (JPN) dengan segera jika terkandas dalam banjir dan tidak dapat hadir di pusat peperiksaan yang telah ditetapkan atau mana-mana pusat peperiksaan berhampiran.

Calon juga boleh menghubungi talian bilik gerakan banjir yang disediakan di Ibu Pejabat LP dan JPN di seluruh negara.

-Malaysia Kini

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori