Friday, October 25, 2024

Creating liberating content

Polis Rungkai Misteri Kes...

KUANTAN - Misteri kes cermin kereta pecah di sekitar bandar ini akibat dilastik...

Shaheizy Sam Azam Beli...

PETALING JAYA - Pelakon Shaheizy Sam berazam menyempurnakan permintaan ibunya, Khaty Fauziah Musa...

Diboikot Kerana Lafaz Syahadah...

MASIH ingat kepada Harinder Pal Singh, lelaki yang melafazkan syahadah ketika sesi ceramah...

“Saya Dengan Ayah Baik-Baik...

PENYANYI baharu, Syafiq Farhain yang juga merupakan anak kepada penyanyi Saleem memberitahu hubungannya...

Homestay Jadi Transit, Polis Rampas Dadah Lebih RM3.4 Juta

PONTIAN : Satu sindiket pengedaran dadah menjadikan homestay atau inap desa di kawasan kampung sebagai transit bagi mengaburi mata pihak berkuasa.

Ikuti Mynewshub: Telegram

Namun, Ketua Polis Johor, Datuk Kamarul Zaman Mamat berkata, helah sindiket yang dipercayai mula bergerak aktif sejak Januari lalu tersebut berjaya dikesan dan terbongkar dalam dua serbuan, Khamis lalu.

Menurutnya, dalam serbuan di Ayer Baloi, dekat sini dan Tangkak pada pukul 8.45 hingga 10 malam itu, lima lelaki yang merupakan ahli sindiket termasuk seorang tekong warga asing berusia antara 23 hingga 53 tahun diberkas.

“Hasil serbuan ini polis Johor berjaya merampas 62 peket mengandungi 64.89 kilogram (kg) dadah jenis syabu dan 58,626 biji pil ekstasi seberat 17.58 kg dengan nilai keseluruhan RM3.43 juta,” katanya dalam sidang akhbar di Ibu pejabat Polis Daerah (IPD) Pontian, di sini hari ini.

Katanya, sindiket itu menggunakan modus operandi dengan menyewa homestay di kawasan kampung berhampiran pesisiran pantai sebagai tempat menyimpan dadah tersebut.


Selepas itu, sindiket akan menggunakan khidmat tekong laut untuk membawa bekalan dadah berkenaan untuk diseludup ke negara jiran melalui jalan tikus.

“Seorang lelaki warga asing berusia 53 tahun yang ditahan itu merupakan tekong laut yang akan membawa dadah-dadah ini menggunakan bot. Suspek merupakan orang dikehendaki polis negara jiran itu kerana terlibat dalam penyalahgunaan dadah,” katanya sambil memberitahu sindiket juga bertindak licik dengan membungkus syabu dalam bungkusan kopi dan teh Cina.

Dalam serbuan itu, pihak polis turut merampas dua buah bot fiber, empat kenderaan, sebuah motosikal serta wang tunai dengan nilai sitaan berjumlah RM248,860.29.

Dua daripada suspek turut didapati positif dadah dan kesemua suspek kini ditahan reman selama tujuh hari hingga 11 Mei ini untuk siasatan lanjut di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

-Utusan Online

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori